אחות בית-הספר: תמורות במעמדה מהתקופה שלפני קום המדינה עד ימינו

צפורה שחורי-רובין, שפרה שורץ

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

השירות הרפואי בבתי-הספר בארץ ישראל החל לאחר מלחמת העולם הראשונה עם בואה לארץ של היחידה הרפואית ציונית אמריקנית בחסות "הדסה" ובארגונה, כדי להגיש עזרה רפואית ליישוב. בריאות התלמידים ופיקוח על בריאותם, וטיפול במצבם ההיגייני-תברואי של מבני מוסדות החינוך היו חלק מהמשימות הראשונות שהיחידה לקחה על עצמה. אלו היו משימות ראשונות מני רבות בתחום הרפואה המונעת, על פי משאלתה העיקרית של "הדסה" - להקים דור בריא בגופו ובנפשו. ליישום משאלה זו, הקימה היחידה בשנת 1919 את מחלקת ההיגיינה של בית-הספר, אשר הקדישה עצמה להפעלת שירותי בריאות, היגיינה ותברואה במוסדות החינוך בארץ ישראל. המחלקה נוהלה על ידי ד"ר מרדכי ברכיהו, בעזרת צוות של רופאים ואחיות שהוכשרו לכך. האחיות השתלבו בעבודה בבתי הספר, לאחר שהשתלמו בעבודה רפואית-ציבורית, ועבדו לצדק רופאי בתי-הספר כאחיות-מורות להיגיינה מעשית. מראשית הקמתה טיפחה המחלקה להיגיינה את שיתוף הפעולה בין אחות בית-הספר, בית-הספר וההורים. מטרת המאמר לסקור ולתאר את תפקידיה שלה אחות בקרב אולכוסיית תלמידי בתי-הספר והוריהם, את תרומתה לקידום החינוך לבריאות הציבור בארץ ישראל בתקופה שלפני קום המדינה ואת השינויים שחלו בתפקיד לאחר קום המדינה ועד ימינו (מתוך המאמר).
Original languageHebrew
Pages (from-to)32-40
Number of pages9
Journalגוף ידע
Volume5
StatePublished - 2008

Cite this