אי-שוויון בהשלמת התואר הראשון: רקע חברתי, הישגים לימודיים קודמים ומאפיינים מוסדיים

יריב פניגר, עודד מקדוסי, חנה איילון

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

מאמר זה מבקש להפנות את תשומת הלב לשאלת הפערים החברתיים בהשלמת התואר הראשון לאור התרחבות מערכת ההשכלה הגבוהה והגיוון הפנימי שנוצר בה. המחקר מבוסס על קובץ נתונים שהוכן בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ומשלב מידע מכמה מקורות אדמיניסטרטיביים. הממצאים מלמדים שהסיכוי של נשים לסיים את התואר בזמן תקני גדול יותר מזה של גברים, והסיכוי של יהודים גדול משמעותית מזה של ערבים. למצבה הכלכלי של המשפחה ולהישגים לימודיים קודמים השפעה חשובה על סיכויי השלמת התואר. המכללות הציבוריות, ובהן המכללות להוראה, אשר מילאו בשני העשורים האחרונים תפקיד מרכזי בהתרחבות המערכת, סובלות משיעורי נשירה גבוהים יותר מאלו שנמצאו באוניברסיטאות ובמכללות הפרטיות, גם כאשר מפקחים על ההרכב החברתי של תלמידיהן ועל הישגיהם הקודמים. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Pages (from-to)82-104
Number of pages23
Journalסוציולוגיה ישראלית: כתב-עת לחקר החברה הישראלית
Volume18
Issue number1
StatePublished - 2016

IHP Publication

  • ihp
  • College students
  • Discrimination in education
  • Education, Higher
  • Ethnic groups -- Israel
  • Sex
  • Social integration
  • Universities and colleges
  • אוניברסיטאות
  • חינוך גבוה
  • מגדר
  • מוסדות להשכלה גבוהה
  • מכללות אקדמיות
  • נשירה מלימודים על-תיכוניים
  • סטודנטים
  • עדות בישראל
  • פער חברתי
  • שוויון הזדמנויות בחינוך

Cite this