TY - JOUR
T1 - 'אמן בימינו...' : התהוותה של פסקה חדשה בין ברכת ירושלים לברכת 'הטוב והמיטיב' בברכת המזון
AU - ארליך, אורי
AU - שמידמן, אבי
PY - 2013
Y1 - 2013
N2 - המאמר מציג את פסקת 'אמן בימינו', על נוסחיה הרבים והמגוונים, הקצרים והארוכים ומתארת את הגורמים הליטורגיים שסללו את הדרך להתהוותה התמוה לכאורה של פסקה זו באמצע ברכת המזון. מבחינת התפתחות הטקסט, נמצא שבשלב הקדום כללה הפסקה רק מילות זירוז, שהוסבו על ה'אמן' המאשר את הברכה השלישית של ברכת המזון, ואילו בשלב מאוחר התפתחה הפסקה לבקשה עצמאית, שיש לה עמידה בפני עצמה. הפסקה התחבבה על קהלים שונים, הן כאלה שהיו נתונים להשפעת מנהג התפילה הבבלי והן כאלה שהיו נתונים להשפעת מנהג התפילה הארץ ישראלי, ויש לה תיעוד רב בקטעי הגניזה. עם זאת המהלך הליטורגי יוצא הדופן שהביא להתהוות הפסקה עורר התנגדות מצד חכמי ההלכה. במרוצת הדורות אכן הושמטה הפסקה מרוב סידורי התפילה, אך היא עדיין שורדת - בגרסתה הארוכה והמלאה ביותר - בכמה מנהגי תפילה הנוהגים בימינו.
AB - המאמר מציג את פסקת 'אמן בימינו', על נוסחיה הרבים והמגוונים, הקצרים והארוכים ומתארת את הגורמים הליטורגיים שסללו את הדרך להתהוותה התמוה לכאורה של פסקה זו באמצע ברכת המזון. מבחינת התפתחות הטקסט, נמצא שבשלב הקדום כללה הפסקה רק מילות זירוז, שהוסבו על ה'אמן' המאשר את הברכה השלישית של ברכת המזון, ואילו בשלב מאוחר התפתחה הפסקה לבקשה עצמאית, שיש לה עמידה בפני עצמה. הפסקה התחבבה על קהלים שונים, הן כאלה שהיו נתונים להשפעת מנהג התפילה הבבלי והן כאלה שהיו נתונים להשפעת מנהג התפילה הארץ ישראלי, ויש לה תיעוד רב בקטעי הגניזה. עם זאת המהלך הליטורגי יוצא הדופן שהביא להתהוות הפסקה עורר התנגדות מצד חכמי ההלכה. במרוצת הדורות אכן הושמטה הפסקה מרוב סידורי התפילה, אך היא עדיין שורדת - בגרסתה הארוכה והמלאה ביותר - בכמה מנהגי תפילה הנוהגים בימינו.
UR - https://merhav.nli.org.il/primo-explore/search?vid=ULI&lang=iw_IL&query=lsr10,contains,000809761
M3 - מאמר
SN - 0334-3650
VL - 82
SP - 115
EP - 133
JO - תרביץ: רבעון למדעי היהדות
JF - תרביץ: רבעון למדעי היהדות
IS - 1
ER -