Abstract
בחירת קרן פנסיה מהווה את אחת ההחלטות הכלכליות החשובות שאדם מקבל במהלך חייו. במדיניות השיווק הפנסיונית בישראל אדם לרוב בוחר תכנית פנסיונית בעת פגישה עם סוכן ביטוח שעשוי להיות נתון בניגוד אינטרסים. במחקר הנוכחי התבקשו 263 נבדקים לבחור תכנית חיסכון לאחר שנחשפו לסוכן ביטוח המסביר להם אודות שתי תכניות שונות ומסיים בהמלצה באיזו תכנית לבחור. המחקר בחן האם הבחירה בתכנית מסוימת קשורה להמלצתו של סוכן הביטוח, לגילוי הנאות הניתן על ידו ולרמת האוריינות הפיננסית של מקבל ההחלטה. נמצא כי להמלצת הסוכן השפעה מכרעת על הבחירה, וכי גילוי נאות איננו מנטרל השפעה זו. בנוסף, נמצא כי רמת אוריינות פיננסית גבוהה מיתנה את השפעת הסוכן כאשר המליץ על ביטוח מנהלים, אולם עדיין נמצא אפקט משמעותי להמלצתו המתבטא בבחירה שונה מבחירת קבוצת הביקורת שלא נחשפה לסוכן. תוצאות המחקר מצביעות על השפעתו הרבה של סוכן הביטוח ומעידות על כך ששקיפות וידע אינם מאזנים את השפעתו הרבה של סוכן הביטוח על מקבלי העצה, דבר שעשוי להיות מנוצל לרעה כאשר האינטרס של הסוכן אינו תואם לזה של הצרכן. (מתוך המאמר)
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 59-83 |
Number of pages | 25 |
Journal | רבעון לכלכלה |
Volume | 60 |
Issue number | 1-4 |
State | Published - 2013 |