TY - JOUR
T1 - בחינת יעילות התערבות קוגניטיבית-תפקודית Cog-Fun בשיפור תחושת מסוגלות עצמית בביצוע תפקודי בקרב ילדים עם הפרעת קשב
AU - הן-מרקוביץ, ג'רי
AU - ברגר, איתי
AU - מנור, איריס
AU - הרטמן-מאיר, עדינה
N1 - נושא הגיליון: הפרעת קשב והשתתפות במארג החיים.
PY - 2017
Y1 - 2017
N2 - מטרת מחקר זה הייתה לבדוק הבדלים בתחושת המסוגלות-העצמית בביצוע תפקודי בקרב ילדים עם הפרעת קשב לפני ואחרי התערבות בגישה קוגניטיבית-תפקודית Cog-Fun. כמו כן, לתאר את ההתערבות, ובכלל זה תיאור מקרה קצר. שיטה: ההתערבות Cog-Fun, שכללה 10 מפגשים שבועיים, הועברה בהפרש של שלושה חודשים לשתי קבוצות של ילדים בני 10-7 שנים עם הפרעת קשב והוריהם (קבוצה א', N=50, קבוצה ב', N=49). החלוקה לקבוצות הייתה אקראית. לשם בדיקת ההבדל בביצוע תפקודי בעיסוקים יום-יומיים ותחושת המסוגלות-העצמית של הילדים, נעשה שימוש בדיווח עצמי של הילדים ב-(Canadian Occupational Performance Measure (COPM ל-3 מטרות תפקודיות בממוצע, תוך כדי ההתערבות ובסיומה. כמו כן, נבדקו המתאמים בין תפקודים ניהוליים, לפי הציון המסכם של שאלון ה- Behavior Rating Inventory of Executive Functions (BRIEF, גרסה להורה, לפני ההתערבות לבין ציון ממוצע של ה-COPM הראשוני ובסיום ההתערבות. תוצאות: לא נמצאו הבדלים בין הקבוצות מבחינת משתנים דמוגרפיים ואישיים. נמצא הבדל מובהק בין הציון הממוצע בחלק של תפיסת היכולת הביצועית של ה- COPM הראשונית ואחרי ההתערבות, וניכר שיפור של ממש בשתי הקבוצות (Partial η² = .738). לא נמצא מתאם מובהק בין ממוצע ציוני ה-BRIEF לבין הציון הממוצע הביצועי של ה-COPM הראשוני ובסיום ההתערבות (p>.5). מסקנה: ממצאי המחקר מציעים שהתערבות Cog-Fun עשויה להיות יעילה לשיפור בביצוע התפקודי ובתחושת המסוגלות-העצמית בקרב ילדים עם הפרעת קשב. (מתוך המאמר)
AB - מטרת מחקר זה הייתה לבדוק הבדלים בתחושת המסוגלות-העצמית בביצוע תפקודי בקרב ילדים עם הפרעת קשב לפני ואחרי התערבות בגישה קוגניטיבית-תפקודית Cog-Fun. כמו כן, לתאר את ההתערבות, ובכלל זה תיאור מקרה קצר. שיטה: ההתערבות Cog-Fun, שכללה 10 מפגשים שבועיים, הועברה בהפרש של שלושה חודשים לשתי קבוצות של ילדים בני 10-7 שנים עם הפרעת קשב והוריהם (קבוצה א', N=50, קבוצה ב', N=49). החלוקה לקבוצות הייתה אקראית. לשם בדיקת ההבדל בביצוע תפקודי בעיסוקים יום-יומיים ותחושת המסוגלות-העצמית של הילדים, נעשה שימוש בדיווח עצמי של הילדים ב-(Canadian Occupational Performance Measure (COPM ל-3 מטרות תפקודיות בממוצע, תוך כדי ההתערבות ובסיומה. כמו כן, נבדקו המתאמים בין תפקודים ניהוליים, לפי הציון המסכם של שאלון ה- Behavior Rating Inventory of Executive Functions (BRIEF, גרסה להורה, לפני ההתערבות לבין ציון ממוצע של ה-COPM הראשוני ובסיום ההתערבות. תוצאות: לא נמצאו הבדלים בין הקבוצות מבחינת משתנים דמוגרפיים ואישיים. נמצא הבדל מובהק בין הציון הממוצע בחלק של תפיסת היכולת הביצועית של ה- COPM הראשונית ואחרי ההתערבות, וניכר שיפור של ממש בשתי הקבוצות (Partial η² = .738). לא נמצא מתאם מובהק בין ממוצע ציוני ה-BRIEF לבין הציון הממוצע הביצועי של ה-COPM הראשוני ובסיום ההתערבות (p>.5). מסקנה: ממצאי המחקר מציעים שהתערבות Cog-Fun עשויה להיות יעילה לשיפור בביצוע התפקודי ובתחושת המסוגלות-העצמית בקרב ילדים עם הפרעת קשב. (מתוך המאמר)
M3 - מאמר
SN - 0792-7002
VL - 26
SP - 235
EP - 249
JO - כתב-עת ישראלי לריפוי בעיסוק
JF - כתב-עת ישראלי לריפוי בעיסוק
IS - 3
ER -