בין "ברית שלום" ובין בית המקדש: הדיאלקטיקה של גאולה ומשיחיות בעקבות גרשום שלום

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

Abstract

מאמר זה חושף את הממד האפוקליפטי הנסתר של הפרויקט הציוני. הציונות החילונית, בהתעוררותה לעשייה במציאות הממשית, היא שהכשירה את הקרקע למשיחיות שממנה היא מסתייגת. ואולם, שלום עצמו הוא שיוצר את היסודות שמפניהם הוא מזהיר; הוא שמגדיר את "המציאות הממשית" כ"מימוש החזון האוטופי של שיבת ציון", כלומר במשיחיות, ועל יסוד הגדרה זו הוא מזהיר מפני המשיחיות. לדעת המחבר, האמביוולנטיות של שלום ביחס לחילון היהודי מכוננת אמביוולנטיות נוספת שקשורה ליחס לבית המקדש. המקדש הורחק לכאורה אל אחרית הימים, אבל אי קיומו נותר בלתי פתור, מבוסס על שיקולים "פרגמטיים" ולא על עמדה היסטורית עקרונית. לטענתו, שיאה של הכחשת המציאות הממשית הוא ההכחשה של החורבן שהיה כרוך בהקמת מדינת ישראל, ובכך הוא מציע קריאה רדיקלית של יחס הציונות אל הנכבה הפלסטינית. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Title of host publicationהאלוהים לא ייאלם דום (קובץ בעריכת כריסטוף שמידט)
PublisherThe Van Leer Jerusalem Institute
Pages293-324
Number of pages32
StatePublished - 2009

IHP Publication

  • ihp
  • Eschatology, Jewish
  • History -- Philosophy
  • Jewish nationalism
  • Jewish philosophy, Modern
  • Messianism
  • Nuclear energy -- Israel
  • Palestinian Arabs
  • Political theology
  • Redemption
  • Refugees, Arab
  • Refugees, Palestinian Arab
  • Scholem, Gershom -- 1897-1982
  • Secularism
  • Temple of Jerusalem (Jerusalem, Israel)
  • Zionism -- Philosophy
  • אחרית הימים
  • אנרגיה גרעינית -- ישראל
  • בית המקדש
  • בנימין, ולטר
  • ברית שלום (אגודה)
  • גאולה
  • היסטוריוסופיה
  • חילוניות
  • לאומיות יהודית
  • מדינה דו-לאומית בישראל ובארץ ישראל
  • משיחיות
  • פילוסופיה יהודית מודרנית
  • פילוסופיה של הציונות
  • פליטים ערבים
  • פליטים פלסטינים
  • פלסטינים
  • שלום, גרשם -- 1897-1982
  • תיאולוגיה פוליטית

Cite this