גורמי סיכון וחוסן בקרב מתבגרים עולים ממדינות שהשתייכו לברית המועצות

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

מתבגרים החווים הגירה נאלצים להתמודד עם מטלות ההסתגלות לחברה חדשה, שעה שהם שרויים בשלב התפתחותי המאופיין בשינויים רבים. מטרת המחקר המדווח במאמר היתה להבין כיצד חלק מהמתבגרים האלה מצליחים להתמודד עם הקשיים ולהתגבר עליהם, בעוד שאחרים מפתחים קשיים ארוכי טווח. המחקר כלל הערכה פסיכולוגית וחברתית של מתבגרים בני 12 עד 15 שעלו לישראל ממדינות שהשתייכו בעבר לברית המועצות ושהחלו לגלות סימנים של קשיי הסתגלות. הממצאים הצביעו על כך שרמת התפקוד הבסיסית בתחומים השונים (בתחום הפסיכולוגי, מעורבות בהתנהגויות מסכנות, הישגים בלימודים, שליטה בשפה ושביעות רצון מבית הספר) ניבאה בצורה הטובה ביותר את רמת התפקוד של המתבגרים כעבור שנה. מתבגרים שרמת תפקודם הבסיסית היתה טובה השתפרו, ואילו אלה שרמת תפקודים הבסיסית היתה נמוכה הידרדרו עוד יותר. בניגוד להשערה, גורמים משפחתיים לא ניבאו משמעותית את ההצלחה להתמודד עם הקשיים או את הכישלון בכך. המאמר דן בהשלכות הממצאים על הבנת הסיכון למתבגרים בהגירה ועל התערבויות עם אוכלוסייה זו. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Pages (from-to)201-219
Number of pages19
Journalמפגש לעבודה חינוכית-סוציאלית
Volume31
StatePublished - 2010

Cite this