דיאלוג תומך צרכים פסיכולוגים בין מורים ותלמידים כמקדם רווחה נפשית בבית הספר: המשגה ותוכנית יישומית

חיה קפלן, אבי עשור

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

במאמר מוצגת תפיסה של דיאלוג מקדם צרכים, המבוססת על תיאוריית ההכוונה העצמית של דסי וראיין (2000), בעיבודו של עשור (עשור, תשס"ד) לתחום החינוך, ועל תפיסת בובר (1960). התפיסה מניחה כי על מנת שדיאלוג מורה-תלמיד יוביל להתפתחות אופטימלית של תלמידים, על הדיאלוג להתייחס לשלוש קבוצות צרכים פסיכולוגיים בסיסיים: 1. קשר, שייכות וביטחון 2. מסוגלות 3. אוטונומיה. בהתבסס על התפיסה המוצגת, נגזרו אפיוני דיאלוג ספציפיים ופותחה תוכנית יישומית לקידום דיאלוג בין מורים לתלמידים. המאמר מתאר את התוכנית ומביא תוצאות בדיקה ראשונית של השפעותיה.
Original languageHebrew
Pages (from-to)161-188
Number of pages28
Journalהייעוץ החינוכי
Volume13
StatePublished - 2004

Cite this