TY - JOUR
T1 - האם למורים שצורכיהם הפסיכולוגיים מסופקים יש יותר משאבים לתמוך בתלמידיהם ולמנוע את נשירתם?
T2 - מורים מן המגזר הבדואי כמקרה מבחן
AU - כץ, עידית
AU - כהן, רינת
N1 - למאמר קיים תקציר בשפה האנגלית בעמ' XII
PY - 2018
Y1 - 2018
N2 - נשירה מבית הספר היא תופעה מטרידה ורחבת היקף הנפוצה בישראל בייחוד בקרב אוכלוסיות ממיצב חברתי-כלכלי נמוך, כדוגמת האוכלוסייה הבדואית. המורים המחנכים הם דמויות משמעותיות היכולות להשפיע על המוטיבציה של התלמידים ללמוד ועל האקלים בכיתה, שני גורמים שנמצאו קשורים לנשירת תלמידים. מתוך שימוש בתאוריית ההכוונה העצמית כמסגרת תאורטית (Deci & Ryan, 2011) אנו שואלים אם למורים שצורכיהם הפסיכולוגיים מסופקים יש יותר משאבים מלמורים שצורכיהם הפסיכולוגיים אינם מסופקים, כדי לתמוך בתלמידיהם ולמנוע את נשירתם. במחקר השתתפו 63 מורים המלמדים בבתי ספר תיכוניים במגזר הבדואי. המורים ענו על שאלונים הבוחנים את מידת הסיפוק של צורכיהם הפסיכולוגיים, את מידת המוטיבציה שלהם ללמד ואת העדפתם להתנהגות התומכת בצורכי התלמידים כהתנהגות רצויה לעידוד המוטיבציה שלהם. כמו כן נאסף מידע על מספר התלמידים שנשרו מן הלימודים בכיתותיהם של אותם מורים ב- 5 השנים האחרונות. ניתוח משוואות מבניות הראה כי מורים שצורכיהם הפסיכולוגיים מסופקים מלמדים מתוך מניעים אוטונומיים-פנימיים ומאמינים כי תמיכה בצורכי התלמידים היא הדרך לעורר בהם מוטיבציה. המוטיבציה והעמדות של המורים הן משאבים המובילים לכך שמספר התלמידים הנושרים מכיתותיהם נמוך יחסית. ממצאי המחקר מדגישים את חשיבות השמירה על אקלים חיובי ומספק בבית הספר. מורים מסופקים הם מורים בעלי מוטיבציה גבוהה יותר התומכים בתלמידיהם יותר ממורים שאינם מסופקים, וגם הם וגם תלמידיהם יוצאים נשכרים. (מתוך המאמר)
AB - נשירה מבית הספר היא תופעה מטרידה ורחבת היקף הנפוצה בישראל בייחוד בקרב אוכלוסיות ממיצב חברתי-כלכלי נמוך, כדוגמת האוכלוסייה הבדואית. המורים המחנכים הם דמויות משמעותיות היכולות להשפיע על המוטיבציה של התלמידים ללמוד ועל האקלים בכיתה, שני גורמים שנמצאו קשורים לנשירת תלמידים. מתוך שימוש בתאוריית ההכוונה העצמית כמסגרת תאורטית (Deci & Ryan, 2011) אנו שואלים אם למורים שצורכיהם הפסיכולוגיים מסופקים יש יותר משאבים מלמורים שצורכיהם הפסיכולוגיים אינם מסופקים, כדי לתמוך בתלמידיהם ולמנוע את נשירתם. במחקר השתתפו 63 מורים המלמדים בבתי ספר תיכוניים במגזר הבדואי. המורים ענו על שאלונים הבוחנים את מידת הסיפוק של צורכיהם הפסיכולוגיים, את מידת המוטיבציה שלהם ללמד ואת העדפתם להתנהגות התומכת בצורכי התלמידים כהתנהגות רצויה לעידוד המוטיבציה שלהם. כמו כן נאסף מידע על מספר התלמידים שנשרו מן הלימודים בכיתותיהם של אותם מורים ב- 5 השנים האחרונות. ניתוח משוואות מבניות הראה כי מורים שצורכיהם הפסיכולוגיים מסופקים מלמדים מתוך מניעים אוטונומיים-פנימיים ומאמינים כי תמיכה בצורכי התלמידים היא הדרך לעורר בהם מוטיבציה. המוטיבציה והעמדות של המורים הן משאבים המובילים לכך שמספר התלמידים הנושרים מכיתותיהם נמוך יחסית. ממצאי המחקר מדגישים את חשיבות השמירה על אקלים חיובי ומספק בבית הספר. מורים מסופקים הם מורים בעלי מוטיבציה גבוהה יותר התומכים בתלמידיהם יותר ממורים שאינם מסופקים, וגם הם וגם תלמידיהם יוצאים נשכרים. (מתוך המאמר)
M3 - מאמר
SN - 0025-8679
VL - 53
SP - 271
EP - 296
JO - מגמות: רבעון למדעי ההתנהגות
JF - מגמות: רבעון למדעי ההתנהגות
IS - 2
ER -