TY - JOUR
T1 - הבחירה והתהליך הנפשי המוביל אליה אצל רבי לוי בן גרשום
AU - צדיק, שלום
PY - 2019
Y1 - 2019
N2 - חלקו הראשון של המאמר מנסה להסביר מה משמעות הבחירה בכתבי הרלב"ג. תחילה מחבר המאמר מעיין בקטעים מהספר 'מלחמות השם' ומן הפירושים לפירוש הקצר של אבן רשד לחוש ולמוחש (parva naturalia) ולקיצור של אבן רשד ל'על הנפש'. מן הקטעים האלו יעלה שלדעת הרלב"ג קיימת בחירה ממשית בין אפשרויות שונות, וכי הבחירה קיימת בזכות היותו של האדם בעל שכל. לאחר מכן מחבר המאמר מנתח את הקטעים מן הפירוש לתנ"ך שבהם הרלב"ג מדבר גם על שימוש רע בבחירה ואף בשכל עצמו. המסקנה של החלק הזה תהיה שהרלב"ג משתמש במילה 'בחירה' כדי לתאר מצב שיש בו שני גורמים: עשיית מעשה מסוים ושימוש כלשהו בשכל. בחירה זו יכולה להיות בחירה ממשית בין שתי אפשרויות שונות (קרי בחירה ממשית), כפי שנראה במצב של האדם, או בחירה חד-כיוונית לטוב, כפי שהיא קיימת אצל המלאכים או אצל האל. בסוף החלק הזה נסביר עוד שהאל נתן את השכל לאדם לטובתו, אך כמו כל שאר הדברים שנתן האל לאדם, האדם יכול להשתמש בשכל שניתן כדי לשפר את מצבו, בניגוד לכוונת האל ולהפוך באמצעות שכלו את מצבו לרע יותר. בחלק השני של המאמר ננסה לענות על שאלה בולטת שלא נדונה במידה מקיפה במחקר הרלב"ג: מה התהליך הפסיכולוגי שעל פי הרלב"ג האדם עובר לפני שהוא בוחר? ומה תפקידם של הכוחות הנפשיים (כגון השכל, המתעורר הרצון והדמיון) בהכוונה של הבחירה לטוב או לרע.
AB - חלקו הראשון של המאמר מנסה להסביר מה משמעות הבחירה בכתבי הרלב"ג. תחילה מחבר המאמר מעיין בקטעים מהספר 'מלחמות השם' ומן הפירושים לפירוש הקצר של אבן רשד לחוש ולמוחש (parva naturalia) ולקיצור של אבן רשד ל'על הנפש'. מן הקטעים האלו יעלה שלדעת הרלב"ג קיימת בחירה ממשית בין אפשרויות שונות, וכי הבחירה קיימת בזכות היותו של האדם בעל שכל. לאחר מכן מחבר המאמר מנתח את הקטעים מן הפירוש לתנ"ך שבהם הרלב"ג מדבר גם על שימוש רע בבחירה ואף בשכל עצמו. המסקנה של החלק הזה תהיה שהרלב"ג משתמש במילה 'בחירה' כדי לתאר מצב שיש בו שני גורמים: עשיית מעשה מסוים ושימוש כלשהו בשכל. בחירה זו יכולה להיות בחירה ממשית בין שתי אפשרויות שונות (קרי בחירה ממשית), כפי שנראה במצב של האדם, או בחירה חד-כיוונית לטוב, כפי שהיא קיימת אצל המלאכים או אצל האל. בסוף החלק הזה נסביר עוד שהאל נתן את השכל לאדם לטובתו, אך כמו כל שאר הדברים שנתן האל לאדם, האדם יכול להשתמש בשכל שניתן כדי לשפר את מצבו, בניגוד לכוונת האל ולהפוך באמצעות שכלו את מצבו לרע יותר. בחלק השני של המאמר ננסה לענות על שאלה בולטת שלא נדונה במידה מקיפה במחקר הרלב"ג: מה התהליך הפסיכולוגי שעל פי הרלב"ג האדם עובר לפני שהוא בוחר? ומה תפקידם של הכוחות הנפשיים (כגון השכל, המתעורר הרצון והדמיון) בהכוונה של הבחירה לטוב או לרע.
UR - https://uli.nli.org.il/discovery/search?vid=972NNL_ULI_C:MAIN&query=lds05,contains,001077499
M3 - מאמר
SN - 1565-7388
VL - 16
SP - 1
EP - 16
JO - JSIJ
JF - JSIJ
ER -