TY - BOOK
T1 - הידעת את הארץ שם הלימון פורח
T2 - הנדסת האדם ומחשבת המרחב בספרות העברית החדשה
AU - שוורץ, יגאל
A2 - Blum, Hila
N1 - הע' [471]-536, [32] דפי לוחות כוללים: מפות ספרותיות-מרחביות / מאת יפעת הכט. עם שער מיוחד.
PY - 2007
Y1 - 2007
N2 - בחיפוש אחר מענה לשאלות הללו ודומות להן, שאותן הוא מציג בפתיח לספרו, יוצא יגאל שוורץ למסע ספרותי-היסטורי מאלף לאורך הדרכים שבהן השתתפה הספרות העברית בעיצוב החזון של בית לאומי חדש לאדם היהודי החדש, או במושגיו של ספר זה: הדרכים שבהן התוותה הספרות העברית את "מחשבת המרחב" ו"הנדסת האדם" ששימשו, או לפחות היו אמורות לשמש, כמסד לתחייה המחודשת של עם ישראל בארצו. בתנופת המסע הזה, החדשני במתודולוגיה שלו והמפתיע בנופים התרבותיים שנחשפים בו ובמסקנות העולות מתוכו, עובר יגאל שוורץ דרך חמישה צמתים ספרותיים התוחמים ביניהם יותר ממאה שנות ספרות עברית: אהבת ציון של אברהם מאפו (1853), הטקסט שבאמצעותו מעצב שוורץ את מושגי המחקר המשמשים אותו בספר זה; אלטנוילנד של תיאודור הרצל (1902) ויואש של יוסף לואידור (1912), המשקפים את שני הדגמים הציוניים האוטופיים המרכזיים שהתחרו ביניהם במשך כמה עשורים על לבם ועל תודעתם של הקוראים העברים; הוא הלך בשדות של משה שמיר (1948) ונוודים וצפע של עמוס עוז (1963), המייצגים את שתי התגובות הספרותיות העקרוניות של בני היישוב ל"פרויקט הציוני" – "פרויקט" שהם עצמם, הצברים הראשונים, היו אמורים להיות ההוכחה האולטימטיבית להגשמתו. את הספר נועל מוסף מאת יפעת הכט.
AB - בחיפוש אחר מענה לשאלות הללו ודומות להן, שאותן הוא מציג בפתיח לספרו, יוצא יגאל שוורץ למסע ספרותי-היסטורי מאלף לאורך הדרכים שבהן השתתפה הספרות העברית בעיצוב החזון של בית לאומי חדש לאדם היהודי החדש, או במושגיו של ספר זה: הדרכים שבהן התוותה הספרות העברית את "מחשבת המרחב" ו"הנדסת האדם" ששימשו, או לפחות היו אמורות לשמש, כמסד לתחייה המחודשת של עם ישראל בארצו. בתנופת המסע הזה, החדשני במתודולוגיה שלו והמפתיע בנופים התרבותיים שנחשפים בו ובמסקנות העולות מתוכו, עובר יגאל שוורץ דרך חמישה צמתים ספרותיים התוחמים ביניהם יותר ממאה שנות ספרות עברית: אהבת ציון של אברהם מאפו (1853), הטקסט שבאמצעותו מעצב שוורץ את מושגי המחקר המשמשים אותו בספר זה; אלטנוילנד של תיאודור הרצל (1902) ויואש של יוסף לואידור (1912), המשקפים את שני הדגמים הציוניים האוטופיים המרכזיים שהתחרו ביניהם במשך כמה עשורים על לבם ועל תודעתם של הקוראים העברים; הוא הלך בשדות של משה שמיר (1948) ונוודים וצפע של עמוס עוז (1963), המייצגים את שתי התגובות הספרותיות העקרוניות של בני היישוב ל"פרויקט הציוני" – "פרויקט" שהם עצמם, הצברים הראשונים, היו אמורים להיות ההוכחה האולטימטיבית להגשמתו. את הספר נועל מוסף מאת יפעת הכט.
KW - Hebrew literature
KW - Modern -- History and criticism
KW - Israeli literature -- History and criticism
KW - Place (Philosophy) in literature
KW - Zionism in literature
M3 - ספר
BT - הידעת את הארץ שם הלימון פורח
PB - דביר
CY - אור יהודה
ER -