הלוויה, קבורה וזיארה בסוריה בתקופה הצלבנית והאיובית

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterpeer-review

Abstract

במאמרה 'בין הלכה ביהדות להלכה באסלאם: על כמה הבדלים עיקריים ומשניים' (תרביץ נא), כותרת חוה לצרוס-יפה: "בולטת ביותר היא העובדה שעל-פי דת האסלאם אין גופת האדם מטמאה, תופעה יוצאת דופן בין דתות רבות. כיוון שהמת הוא מקור ראשי לטומאה בישראל ונוצרו סביבו דינים הרבה - הרי לפנינו אחד ההבדלים המרכזיים שבין שתי הדתות. אמנם גם באסלאם התנהל ויכוח אם מותר להכניס מת למסגד ולהתפלל עליו שם (במקום ב'מצלא', רחבת התפילה שמחוץ לעיר), אך הדבר הפך לנוהג מקובל ומסגדים לא מעטים בנויים על קברים [...] הנושא היחיד שהעסיק את חכמי ההלכה בהקשר זה הוא החשש, המובע גם ביהדות, פן יתפלל המתפלל לעבר המת, כביכול, כשהוא פונה לכיוון מכה, וייתפס לחטא החמור של שיתוף לאל". לאור הדברים הללו, הדמיון בין תפיסות הנוגעות ליחסים בין החיים והמתים בקרב יהודים ומוסלמים בימי הביניים ובין מנהגים הקשורים לביקור בקברים אצל בני שתי הדתות, יש בו כדי להפתיע. ש"ד גויטיין, אלחנן ריינר, ניסן רובין ויחזקאל ליכטנשטיין עסקו בהיבטים שונים של הנושאים הללו בקרב יהדות ימי הביניים בארץ ישראל ובשכנותיה מדרום ומצפון. במאמר זה בכוונתי להציג תפיסות ומנהגים הנוגעים לליווי המת וקבורתו, לביטויי האבלות עליו, לביקור בקברו של קרוב ולעלייה לרגל לקברו של קדוש, כפי שהם משתקפים במקורות מוסלמיים שנכתבו בסוריה במאה השתים עשרה והשלוש עשרה. במהלך הדיון אנסה לפרשם ולהציע הסבר למגמות המסתמנות בתחומים הללו בתקופה הנידונה. במקרים רבים בחנתי תופעות מקבילות מן התרבות היהודית. ההשוואה המתבקשת עם תפיסות ומנהגים של נוצרים מזרחיים, שישבו בשכנות ליהודים ולמוסלמים מדורי דורות בארצות הללו, אינה נכללת במסגרת מאמר זה. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Title of host publicationהאסלאם ועולמות השזורים בו
Subtitle of host publicationקובץ מאמרים לזכרה של חוה לצרוס-יפה
Editorsנחם אילן
Place of Publicationירושלים
Publisherיד יצחק בן צבי
Pages250-281
Number of pages32
ISBN (Print)9652350893
StatePublished - 2002

Cite this