TY - BOOK
T1 - המנהל ודרגי הביניים - מבנה, תפקוד והשלכות
T2 - דוח מחקר מוגש לאבני ראשה
AU - טובין, דורית
N1 - בראש השער: המרכז לחקר הפדגוגיה שותפויות אקדמיה-שדה ; אבני ראשה ; משרד החינוך
PY - 2022
Y1 - 2022
N2 - מנהל בית הספר מתמודד עם אתגרים רבים מבית ומחוץ, בין השאר באמצעות מנהלי הביניים בממלאים תפקיד מפתח בניהול בית הספר וקידום מטרותיו. מחקר זה בחן מי הם מנהלי הביניים, מה הרוטינות הארגוניות שהם מובילים, ומה תפקיד המנהל בעיצוב תפקידיהם. המחקר נערך בשנים תשפ"א-תשפ"ב, בשיטה של חקר מקרים מרובים בארבעה תיכונים גדולים ומצליחים. מממצאי המחקר עולה כי ישנן שלוש קבוצות של מנהלי ביניים: מנהלים בכירים, רכזי שכבות ומקצועות, ורכזים אחרים. עוד נמצא כי כל מנהלי הביניים תורמים להתנהלות התקינה של בית הספר, אך מתקשים להוביל שיפור משמעותי בהישגים לימודים וחברתיים של התלמידים. הסיבות נעוצות במאפייני תפקידיהם, שהם מצד אחד מגוונים ובעלי השפעה נרחבת, אך מצד שני הגדרתם עמומה והם חסרי מדדי הצלחה ברורים. בנוסף, הרוטינות שמנהלי הביניים מובילים נמצאו כחלקיות, כאשר הן לעיתים קרובות מתמקדות בפתרון בעיות, סובלות מחוסר במשאבים מתקשות בפיתוח מקצועי של הצוות החינוכי. לבסוף נמצא כי תפיסות הניהול של מנהלי בתי הספר משתכפלות בקרב כל מנהלי הביניים, יוצרות שפה משותפת, אך בנויות על יחסים בין אישיים הדורשים זמן רב, ואינם מקדמים מומחיות ולמידה ארגונית. המלצות המחקר מתמקדות בתפקיד המרכזי של מנהל בית הספר בהבניית שדרת מנהיגות הביניים וכוללות שלושה היבטים. האחד, על המנהל לתכנן עם המורים מסלולי קריירה המשלבים תפקידי מנהיגות ביניים באופן שיענה על צורכי המורים ובית הספר כאחד. השני, על המנהל להוביל הבנייה מחודשת של הרוטינות הארגוניות שבאחריות מנהלי הביניים על ידי מיקודן בקידום הישגים לימודיים וחברתיים של התלמידים, פינוי משימות התיאום והניהול לגורמים ייעודיים, ופיתוח יכולות ניהול מקצועיות של מנהלי הביניים. ההמלצה השלישית היא לפתח מיומנויות ניהול מקצועיות של מנהלי בתי הספר כמפתחים של מנהלי הביניים, ובמקביל לפתח הכשרה תואמת למכשירי המנהלים. -- תקציר
AB - מנהל בית הספר מתמודד עם אתגרים רבים מבית ומחוץ, בין השאר באמצעות מנהלי הביניים בממלאים תפקיד מפתח בניהול בית הספר וקידום מטרותיו. מחקר זה בחן מי הם מנהלי הביניים, מה הרוטינות הארגוניות שהם מובילים, ומה תפקיד המנהל בעיצוב תפקידיהם. המחקר נערך בשנים תשפ"א-תשפ"ב, בשיטה של חקר מקרים מרובים בארבעה תיכונים גדולים ומצליחים. מממצאי המחקר עולה כי ישנן שלוש קבוצות של מנהלי ביניים: מנהלים בכירים, רכזי שכבות ומקצועות, ורכזים אחרים. עוד נמצא כי כל מנהלי הביניים תורמים להתנהלות התקינה של בית הספר, אך מתקשים להוביל שיפור משמעותי בהישגים לימודים וחברתיים של התלמידים. הסיבות נעוצות במאפייני תפקידיהם, שהם מצד אחד מגוונים ובעלי השפעה נרחבת, אך מצד שני הגדרתם עמומה והם חסרי מדדי הצלחה ברורים. בנוסף, הרוטינות שמנהלי הביניים מובילים נמצאו כחלקיות, כאשר הן לעיתים קרובות מתמקדות בפתרון בעיות, סובלות מחוסר במשאבים מתקשות בפיתוח מקצועי של הצוות החינוכי. לבסוף נמצא כי תפיסות הניהול של מנהלי בתי הספר משתכפלות בקרב כל מנהלי הביניים, יוצרות שפה משותפת, אך בנויות על יחסים בין אישיים הדורשים זמן רב, ואינם מקדמים מומחיות ולמידה ארגונית. המלצות המחקר מתמקדות בתפקיד המרכזי של מנהל בית הספר בהבניית שדרת מנהיגות הביניים וכוללות שלושה היבטים. האחד, על המנהל לתכנן עם המורים מסלולי קריירה המשלבים תפקידי מנהיגות ביניים באופן שיענה על צורכי המורים ובית הספר כאחד. השני, על המנהל להוביל הבנייה מחודשת של הרוטינות הארגוניות שבאחריות מנהלי הביניים על ידי מיקודן בקידום הישגים לימודיים וחברתיים של התלמידים, פינוי משימות התיאום והניהול לגורמים ייעודיים, ופיתוח יכולות ניהול מקצועיות של מנהלי הביניים. ההמלצה השלישית היא לפתח מיומנויות ניהול מקצועיות של מנהלי בתי הספר כמפתחים של מנהלי הביניים, ובמקביל לפתח הכשרה תואמת למכשירי המנהלים. -- תקציר
M3 - ספר
BT - המנהל ודרגי הביניים - מבנה, תפקוד והשלכות
PB - אוניברסיטת בן-גוריון בנגב - המרכז לחקר הפדגוגיה
CY - באר שבע
ER -