הסדרה המונומנטלית באומנות העכשווית: פרקטיקה נצחית ביצירתם של און קווארה ורומן אופלקה

מיה פרנקל טנא

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

מאמר זה עוסק באומנות סדרתית דרך בחינת הפרויקטים המתמשכים של אֹון קווארה (2014-1932, Kawara ) והשוואתם לפרויקט סדרתי רחב יריעה אחר - רישום מספרים זעירים מ-1 עד אינסוף על גבי קנבסים גדולי ממדים - של האומן הצרפתי-פולני רומן אופלקה (2011-1931, Opalka ). אחת הסדרות של קווארה, Today, כוללת יותר משלושת אלפים קנבסים מונוכרומטיים. במרכזו של כל קנבס צייר און קווארה דימוי אחד ויחיד - התאריך שבו נוצר. הקנבס הראשון נוצר ב־1966, והאחרון ב־2014, שנת לכתו. רומן אופלקה הגה את פרויקט המספרים ב־1965, והמשיך בו עד מותו בשנת 2011. באמצעות ניתוח הפרויקטים רחבי היריעה האלה אבקש לאפיין סוג מסוים של סדרה, שאותו אכנה סדרה מונומנטלית. לסדרה המונומנטלית, כך אני טוענת, מספר מאפיינים: ראשית, הייצור האומנותי הסדרתי הוא תולדה של פרקטיקה רפטטיבית, הכוללת ביצוע פעולות חוזרות ונשנות בכפוף לחוקים ולמגבלות שהציב האומן לעצמו, והמהווים מסגרת פעולה ידועה ומוכתבת מראש. שנית, הייצור האומנותי הסדרתי נמשך על פני תקופות ארוכות (עשרות שנים). לבסוף, הסדרה המונומנטלית מכילה עשרות, מאות ואלפי פרטים, אולם חשוב מכך מגלמת את הפוטנציאל לאינסוף, ואף נמשכת בתודעת הצופה (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Article number3
Pages (from-to)38-53
Number of pages16
Journalמוזה: כתב עת שפיט במדעי הרוח
Volume3
StatePublished - 2019

Cite this