Abstract
במחקר זה פותחו ספר אלקטרוני ופעילויות התומכות בהתפתחות אוריינות אשר הומרו לגרסה מסורתית מקבילה. הטקסט הסיפורי והפעילויות האורייניות בעקבות הסיפור היו זהים בשתי המדיות, וכן נשמרה אחידות הסיטואציה הניסויית פרט לשוני הנובע ממאפייני המדיום. 50 ילדי גן חובה באזור דרום הארץ חולקו לשתי קבוצות בשיטת התאמת זוגות על פי מין וציון במבחן לבדיקת אינטליגנציה מילולית (PPVT): א. קבוצת ניסוי אשר עבדה עם הסיפור והפעילויות בגרסתם האלקטרונית ב. קבוצת ביקורת אשר עבדה עם אותו סיפור ופעילויות בגרסה מודפסת. הילדים נחשפו לטקסט הסיפורי (בשני מפגשים) ולפעילויות (בשלושת המפגשים האחרונים). משך כל מפגש כ-20 דקות. נערכו לילדים מבחני אוריינות (ידע על מידע מודפס, מודעות פונולוגית, מודעות אורתוגראפית, אוצר מילים והבנת עלילה) לפני ההתערבות, במהלכה ובסופה. לפני תחילת העבודה עם הספר לא נמצאו הבדלים מובהקים ביכולת האוריינית בין קבוצות המחקר. בעקבות העבודה עם הספר נצפתה התקדמות בשתי המדיות בכל מדדי האוריינות, אך בהשוואה בין הקבוצות נמצא יתרון מובהק של העבודה עם הספר המודפס על פני האלקטרוני בידע על מידע מודפס, בהבנת עלילה ובאוצר מילים אך לא עבור מודעות פונולוגית ומודעות אורתוגראפית. (מתוך המאמר).
Original language | Hebrew |
---|---|
Title of host publication | האדם הלומד בעידן הטכנולוגי |
Subtitle of host publication | כנס צ'ייס למחקרי טכנולוגיות למידה (2013) |
Publisher | האוניברסיטה הפתוחה |
Pages | 26-33 |
Number of pages | 8 |
State | Published - 2013 |