הצל שלנו ואנחנו: המקרה של "דור יום הכיפורים" בסיפורת הישראלית

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

המחבר טוען כי לכל דור קוראים יש ארון ספרי ילדות מסוים-ייחודי. ארון הספרים הדורי בו הוא מתמקד הוא ארון הספרים של "דור יום כיפור", קרי: קבוצת הסופרים שנולדו בשנות החמישים, ואשר ביצירותיהם ניכרים קווי דמיון תמטיים וסגנונייים שאפשר לעגן אותם בחוויות יסוד חברתיות משותפות. ההתרחשויות שאפשר להגדירן כחוויות יסוד של בני דור זה הן ילדות בעשור הראשון או השני במדינה צעירה על רקע טראומת השואה, מלחמת ששת הימים, שפרצה במעבר בין ילדותם לבחרותם, ומלחמת יום כיפור, שהיוותה חוליית מעבר בין בחרות לבגרות. המחבר מצביע על שלוש סוגיות הקשורות בארון ספרי הילדות של דור מלחמת יום כיפור: הראשונה - סוציולוגית-תרבותית, ועניינה מאפייניו הייחודיים של ארון ספרי הילדות של בני הדור הזה. הסוגיה השנייה היא פסיכו-ספרותית, ועניינה ההשתקפויות המבניות והתמטיות של הרכבו ומאפייניו של אותו ארון ספרי ילדות ביצירות הספרות שכתבו בני דור יום הכיפורים עשרים ושלושים שנים לאחר תקופת ילדותם. הסוגיה השלישית מחברת בין הסוגיות הקודמות ושופכת עליהן אור. זוהי סוגיה היסטורית-ספרותית ופסיכו-תרבותית, ועניינה הפונקציה הרגשית והתודעתית שמילאה מלחמת יום כיפור - שאותה חוו בני הדור הזה כחיילים סדירים או כנערים בסוף בית הספר התיכון - ביחס לדימוי מלחמות אחרות, שבני הדור התקשו לחבר ביניהן: מלחמת העולם השנייה והשואה מזה, ומלחמת ששת הימים מזה
Original languageHebrew
Pages (from-to)9-23
Number of pages15
Journalמקרוב: כתב-עת לספרות ולתרבות
Volume15
StatePublished - 2005

Cite this