TY - CHAP
T1 - התגלויות של בעתה
T2 - כפל פני האל ופיצול ההכרה
AU - פדיה, חביבה
PY - 2020
Y1 - 2020
N2 - האחר המטפיזי והאחר החברתי - מאה שנה אחרי הקדושה לרודולף אוטו (מתוך המאמר) המחברת מציעה קריאה מחודשת בספרו של רודולף אוטו "על הקדושה", בדגש על מאה השנים שחלפו מעת פרסומו. אוטו ממשיג את שאלת האחר המוחלט (האל הטרנסצנדנטי) כפרדיגמה הכוללת מתח ניכר בין מה שמעבר לשפה (האי-רציונלי) ובין מה שבתוך השפה (הרציונלי), כשביניהם זעזוע חוויתי עצום העלול להוביל למוות או לשיגעון. ההשוואה מתייחסת לג'וזף קונרד, המתאר בספרו "לב האפלה" התערערות של סוכן התרבות הלבנה אל מול היפעה של האחר האנושי, כשבין התרבות הלבנה והאחר מתווך זעזוע המוביל לשיגעון ולמהפך זהות. בשני חיבורים אלה נחשפת התגלות של בעתה ובאה לידי ביטוי קונברסיה משפה לאי-שפה, תנועה הנוצרת מתוך זעזוע פנימי עמוק. הדיון באוטו נע בכמה צירים: זיהוי האי-רציונלי עם אי-שפה ועם כלל דתות העולם, כלומר האי-רציונלי הוא האוניברסלי; שימוש בפרדיגמה של אי-שפה הנשענת על תורת התארים שהנצרות מייבאת למערב אירופה מתוך מקורות תיאולוגיים באסלאם וביהדות; שמירת ההיררכיה שאוטו מציע בדיון במיסטיקה היהודית באמצעות קביעת עליונותה של האוניו-מיסטיקה או ייתורה של הדת, והקביעה שהכול הוא שפה. המחברת מציעה כי המעבר בין שני תחומים - הרציונלי והאי-רציונלי - באמצעות זעזוע והיפוך זהות, עשוי להיות גם מעבר מתחום התמונה לקול ולהיפך, וכי דיון בשאלות קוגניטיביות בצירופן לחקר החוויה המיסטית עשוי להאיר מעבר זה (מתוך המאמר).
AB - האחר המטפיזי והאחר החברתי - מאה שנה אחרי הקדושה לרודולף אוטו (מתוך המאמר) המחברת מציעה קריאה מחודשת בספרו של רודולף אוטו "על הקדושה", בדגש על מאה השנים שחלפו מעת פרסומו. אוטו ממשיג את שאלת האחר המוחלט (האל הטרנסצנדנטי) כפרדיגמה הכוללת מתח ניכר בין מה שמעבר לשפה (האי-רציונלי) ובין מה שבתוך השפה (הרציונלי), כשביניהם זעזוע חוויתי עצום העלול להוביל למוות או לשיגעון. ההשוואה מתייחסת לג'וזף קונרד, המתאר בספרו "לב האפלה" התערערות של סוכן התרבות הלבנה אל מול היפעה של האחר האנושי, כשבין התרבות הלבנה והאחר מתווך זעזוע המוביל לשיגעון ולמהפך זהות. בשני חיבורים אלה נחשפת התגלות של בעתה ובאה לידי ביטוי קונברסיה משפה לאי-שפה, תנועה הנוצרת מתוך זעזוע פנימי עמוק. הדיון באוטו נע בכמה צירים: זיהוי האי-רציונלי עם אי-שפה ועם כלל דתות העולם, כלומר האי-רציונלי הוא האוניברסלי; שימוש בפרדיגמה של אי-שפה הנשענת על תורת התארים שהנצרות מייבאת למערב אירופה מתוך מקורות תיאולוגיים באסלאם וביהדות; שמירת ההיררכיה שאוטו מציע בדיון במיסטיקה היהודית באמצעות קביעת עליונותה של האוניו-מיסטיקה או ייתורה של הדת, והקביעה שהכול הוא שפה. המחברת מציעה כי המעבר בין שני תחומים - הרציונלי והאי-רציונלי - באמצעות זעזוע והיפוך זהות, עשוי להיות גם מעבר מתחום התמונה לקול ולהיפך, וכי דיון בשאלות קוגניטיביות בצירופן לחקר החוויה המיסטית עשוי להאיר מעבר זה (מתוך המאמר).
UR - http://primo.nli.org.il/primo-explore/search?query=isbn,exact,9789657773086,AND&tab=default_tab&search_scope=ULI&sortby=rank&vid=ULI&lang=iw_IL&mode=advanced&offset=0&fromRedirectFilter=true
M3 - פרק
SN - 9789657773086
T3 - הסדרה לפילוסופיה יהודית
SP - 94
EP - 159
BT - תיאופואטיקה
A2 - אלקיים, אבי
A2 - מועלם, שלומי
PB - הוצאת אדרא
CY - תל אביב
ER -