התרומות הייחודיות של תמיכה באוטונומיה ושל דיכויה לניבוי חוויית למידה מיטבית בקרב תלמידים בדואים: בחינת תאוריית ההכוונה העצמית

חיה קפלן, אבי עשור, חאלד אלסייד, יניב קנת-מימון

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

תאוריית ההכוונה העצמית רואה באוטונומיה צורך פסיכולוגי בסיסי ואוניברסלי. המחקר מתמקד בבחינת תקפותה של הנחה זו בחברה הבדואית הקולקטיביסטית-היררכית. המחקר בוחן אם תפיסות התלמידים באשר למידת התמיכה של מוריהם בצורך שלהם באוטונומיה ואת השפעתה על חוויית הלמידה של התלמידים; חוויה כזאת מתבטאת בציונים, בהשקעה, במוטיבציה אוטונומית, ביחס ללמידה, במוטיבציה לאקספלורציה, באוריינטציית עתיד וברמה נמוכה של א-מוטיבציה. במחקר השתתפו 323 תלמידים משתי קבוצות גיל: 170 תלמידי כיתות ז'-ט' ו-153 תלמידי כיתות י'-יא'. המידע נאסף בשלושה מועדים וכלל תשובות של תלמידים לשאלונים ודיווחים של מורים. כמחצית מהתלמידים בכל כיתה מילאו שאלונים העוסקים בשיעורי מתמטיקה, והשאר מילאו שאלונים העוסקים בשיעורי ערבית. ניתוחי רגרסיה הראו כי תמיכה באוטונומיה תרמה תרומה ייחודית וחיובית לניבוי מוטיבציה אוטונומית, מוטיבציה לאקספלורציה, אוריינטציית עתיד ורגש חיוב ביחס ללמידה; תרומה ייחודית זו קיימת גם בהתחשב בציונים בשנה הקודמת, בתחושת המסוגלות, במגדר, במקצוע הלימוד ובגיל התלמיד. כמו כן נמצאה תרומה ייחודית וחיובית של התמיכה באוטונומיה לניבוי ההשקעה של בנים ובנות בשתי קבוצות הגיל ובמקצוע המתמטיקה. דיכוי אוטונומיה נמצא כמנבא ייחודי של א-מוטיבציה בכל הקבוצות, כמו גם של ציונים נמוכים. עוד נמצא כי חוויית הלמידה של הבנות טובה מזו של הבנים. הממצאים תומכים בהנחה כי גם בחברות קולקטיביסטיות מסורתיות מילוי הצורך באוטונומיה תורם לחוויית למידה מיטבית, ואילו דיכוי מחבל בלמידה ובמוטיבציה. לממצאי המחקר יש השלכות על התנאים אשר מאפשרים התפתחות מיטבית של תלמידים בדואים. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Pages (from-to)41-77
Number of pages37
Journalדפים
Volume58
StatePublished - 2014

IHP Publication

  • ihp
  • Autonomy (Psychology)
  • Bedouins -- Education -- Israel
  • Bedouins -- Israel -- Social conditions
  • Bedouins -- Israel -- Social life and customs
  • Experience
  • Learning
  • Motivation (Psychology)
  • Motivation in education
  • School children
  • Sex
  • Teacher-student relationships
  • אוטונומיה (פסיכולוגיה)
  • בדואים בישראל -- חברה
  • בדואים בישראל -- חינוך
  • הנעה (פסיכולוגיה)
  • הנעה ללימודים
  • חוויה (פסיכולוגיה)
  • למידה
  • מגדר
  • מורים ותלמידים
  • תלמידים

Cite this