TY - JOUR
T1 - חינוך ביתי לילדי גן בישראל
T2 - האמונות החינוכיות של האימהות ופעילות הפנאי של הילדים
AU - כהן מידן, ענבל
AU - ארם, דורית
PY - 2015
Y1 - 2015
N2 - במחקר הנוכחי תוארו והוערכו לראשונה אמונות חינוכיות של אימהות לילדי גן שבחרו לחנך את ילדיהן ב"חינוך ביתי". חינוך ביתי (home schooling) הוא מונח המתייחס לתופעה שבה ילדים אינם לומדים במוסדות חינוך ציבוריים או פרטיים בהגיעם לגיל חינוך חובה. בחינוך הביתי מתחנך הילד לאור החלטות קוריקולריות הנעשות בראש ובראשונה על ידי ההורים. במחקר השתתפו 60 אימהות לילדים בני ארבע עד שש, שמחציתם התחנכו בבית ומחציתם בחינוך הפורמלי. במסגרת המחקר תוארו המשפחות המחנכות את ילדיהן בחינוך הביתי והדרך שבה הן מתייחסות להוראות השפה הכתובה. כמו כן נבחנו במחקר אמונותיהן החינוכיות של האימהות המחנכות את ילדיהן בבית בהשוואה לאימהות שילדיהן מתחנכים בחינוך פורמלי, תוך כדי התמקדות באמונות של האימהות בנוגע לקרבה וליחסי אם-ילד. במחקר גם נבדקה הפעילות הלימודית הנעשית עם הילד וכן נבחנו הציפיות ממנו להתנהגות ערכית. נוסף לכך נבחן אופי פעילות הפנאי שאימהות לילדים המתחנכים בבית מארגנות עבור ילדיהן הצעירים ושכיחותה בהשוואה לפעילות פנאי של ילדים שמתחנכים בחינוך פורמלי. תוצאות המחקר מראות כי לא נמצאו הבדלים בין שתי הקבוצות במידת הקירבה שאימהות חשות כלפי ילדיהן. לפי דיווחי האימהות, אימהות של ילדי החינוך הפורמלי פעילות יותר עם ילדיהן בנושאים לימודיים ויותר מצפות מילדיהן לנהוג התנהגות ערכית בהשוואה לאימהות של ילדים בחינוך הביתי. בנוגע לפעילות הפנאי נמצא כי ילדים המתחנכים בבית משחקים יותר בצעצועים בביתם; משחקים יותר בחוץ וכן לוקחים חלק בפעילויות גופניות מאורגנות רבות יותר מאשר ילדים המתחנכים בחינוך פורמלי. לא נמצאו הבדלים בין שתי הקבוצות בתדירות הצפייה בטלוויזיה, בשימוש במשחקי מחשב ובהשתתפות בחוגי מוזיקה ואמנות. מעניין להיווכח שבשונה מהמקובל בעולם, רוב האימהות שילדיהן מתחנכים חינוך ביתי בישראל דוגלות בunschooling ומשתדלות שלא ללמד את ילדיהן בצורה מסודרת. היכרות עם אמונותיהן של אימהות אלה עשויה להעשיר את הבנתנו לגבי קבוצה זו ההולכת ומתרחבת בחברה הישראלית. (מתוך המאמר)
AB - במחקר הנוכחי תוארו והוערכו לראשונה אמונות חינוכיות של אימהות לילדי גן שבחרו לחנך את ילדיהן ב"חינוך ביתי". חינוך ביתי (home schooling) הוא מונח המתייחס לתופעה שבה ילדים אינם לומדים במוסדות חינוך ציבוריים או פרטיים בהגיעם לגיל חינוך חובה. בחינוך הביתי מתחנך הילד לאור החלטות קוריקולריות הנעשות בראש ובראשונה על ידי ההורים. במחקר השתתפו 60 אימהות לילדים בני ארבע עד שש, שמחציתם התחנכו בבית ומחציתם בחינוך הפורמלי. במסגרת המחקר תוארו המשפחות המחנכות את ילדיהן בחינוך הביתי והדרך שבה הן מתייחסות להוראות השפה הכתובה. כמו כן נבחנו במחקר אמונותיהן החינוכיות של האימהות המחנכות את ילדיהן בבית בהשוואה לאימהות שילדיהן מתחנכים בחינוך פורמלי, תוך כדי התמקדות באמונות של האימהות בנוגע לקרבה וליחסי אם-ילד. במחקר גם נבדקה הפעילות הלימודית הנעשית עם הילד וכן נבחנו הציפיות ממנו להתנהגות ערכית. נוסף לכך נבחן אופי פעילות הפנאי שאימהות לילדים המתחנכים בבית מארגנות עבור ילדיהן הצעירים ושכיחותה בהשוואה לפעילות פנאי של ילדים שמתחנכים בחינוך פורמלי. תוצאות המחקר מראות כי לא נמצאו הבדלים בין שתי הקבוצות במידת הקירבה שאימהות חשות כלפי ילדיהן. לפי דיווחי האימהות, אימהות של ילדי החינוך הפורמלי פעילות יותר עם ילדיהן בנושאים לימודיים ויותר מצפות מילדיהן לנהוג התנהגות ערכית בהשוואה לאימהות של ילדים בחינוך הביתי. בנוגע לפעילות הפנאי נמצא כי ילדים המתחנכים בבית משחקים יותר בצעצועים בביתם; משחקים יותר בחוץ וכן לוקחים חלק בפעילויות גופניות מאורגנות רבות יותר מאשר ילדים המתחנכים בחינוך פורמלי. לא נמצאו הבדלים בין שתי הקבוצות בתדירות הצפייה בטלוויזיה, בשימוש במשחקי מחשב ובהשתתפות בחוגי מוזיקה ואמנות. מעניין להיווכח שבשונה מהמקובל בעולם, רוב האימהות שילדיהן מתחנכים חינוך ביתי בישראל דוגלות בunschooling ומשתדלות שלא ללמד את ילדיהן בצורה מסודרת. היכרות עם אמונותיהן של אימהות אלה עשויה להעשיר את הבנתנו לגבי קבוצה זו ההולכת ומתרחבת בחברה הישראלית. (מתוך המאמר)
UR - https://uli.nli.org.il/discovery/search?vid=972NNL_ULI_C:MAIN&query=lds05,contains,001112266
M3 - מאמר
SN - 2616-5201
VL - 3
SP - 81
EP - 109
JO - חוקרים @ הגיל הרך
JF - חוקרים @ הגיל הרך
ER -