טיפוח חשיבה המצאתית-שיטתית (SIT) והכוונה עצמית בלמידה (SRL) בתהליכי איתור תקלות ופתרון בעיות בקרב מומחים בתעשייה

דוד אלברט, משה ברק

Research output: Contribution to journalArticle

Abstract

המחקר הנוכחי מכוון לשני תחומים ייחודיים בתהליכי פתרון בעיות וחשיבה המצאתית בקרב מומחים בתעשייה. האחד, הוראת השיטה של "חשיבה המצאתית-שיטתית" (SIT) לשימוש בפתרון בעיות ופיתוח מוצרים חדשים. התחום השני הוא טיפוח "הכוונה עצמית בלמידה" (SRL) המורכבת מקוגניציה, מטא-קוגניציה ותחושת מסוגלות עצמית בקרב מומחים בהנדסה. במחקר פותחה סדנא של 30 שעות להוראת SIT ו-SRL לחמש קבוצות של 25-20 מומחים בתעשייה (סה"כ: n=110). הסדנא כללה הרצאות, דיונים, משחקים ופתרון בעיות הנדסיות מקוריות. במחקר נעשה שימוש משולב הן בשיטה כמותית והן בשיטה האיכותנית. איסוף הנתונים נעשה בשיטות מגוונות: שאלונים, ראיונות, מבחני פתרון בעיות, תצפיות ותיעוד פעילויות בכתה ובמקומות העבודה. הממצאים מצביעים על כך שהמשתתפים שיפרו באופן משמעותי את כישוריהם בזיהוי בעיות אפשריות במערכות נתונות, והציעו יותר פתרונות יצירתיים ופחות פתרונות סתמיים לבעיות אלה. המשתתפים דיווחו שחשיבתם השתנתה. היא נעשתה יותר שיטתית בכל הקשור לניתוח הבעיה לעומקה וניתוח המצבים השונים, ויעילה יותר בכל הקשור לבחירת פתרונות מתאימים. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Pages (from-to)35-46
Number of pages12
Journalמור-טק
Volume13
StatePublished - 2018

Cite this