ייעוץ צוותי כפרקטיקה מרכזית של היועץ בבית הספר המצליח

מיכל פיניאן-וייס, דורית טובין

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

מטרת המחקר היא לבחון את תפקוד היועץ בבית הספר המצליח כמודל להגדרת תפקיד היועץ. כחלק ממחקר בינלאומי החוקר מנהיגות מובילה להצלחה ‏(ISSPP- International Successful School Principals Project)‏ מתמקד המחקר בבחינת סגנון עבודתם של היועץ והמנהל ותרומתו של סגנון זה להצלחת בית הספר. השיטה של חקר מקרים מרובים שימשה לניתוח חמישה בתי ספר בדרום הארץ, אשר ענו על כל ההגדרות המקומיות והבינלאומיות של בית ספר מצליח: הישגים, מוניטין ואקלים. כלי המחקר כללו ראיונות חצי מובנים, קבוצות מיקוד, תצפיות וניתוח מסמכים, שנערכו על ידי צוות המחקר במהלך שנת 2009. נמצא כי פרקטיקת העבודה המרכזית של היועצת היא ייעוץ צוותי. בדרך זו כל אימת שמתעורר הצורך בייעוץ אצל תלמיד מסוים, מקימה היועצת צוות זמני של בעלי תפקידים רלוונטיים (מחנך, הורה, פסיכולוג וכו') הפועל עד לפתרון הבעיה, ואז מתפרק. בהתבסס על הגדרת תפקידים ברורה, ערוצי מידע פתוחים, ושיתוף פעולה מתמשך, תורמת פרקטיקת הייעוץ הצוותי לתלמיד, לצוות, למנהל ולהצלחת בית הספר כולו. בדיון מוצגות השלכות תיאורטיות ומעשיות של סגנון ייעוץ זה. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Pages (from-to)101-124
Number of pages24
Journalהייעוץ החינוכי
Volume18
StatePublished - Jun 2014

Cite this