Abstract
עקרון הסמיכות, הנובע מהתיאוריה הקוגניטיבית ללמידה ממולטימדיה, מציע כי האפקטיביות של חומרי לימוד המשלבים מידע ורבאלי ומידע ויזואלי תואם גדלה כאשר הם מוצגים בסמיכות – בזמן ובמרחב. הצגה כזו מאפשרת ללומד לתכלל את שני סוגי המידע בו -זמנית, ובכך לנצל בצורה אופטימאלית את הקיבולת ואת יכולת העיבוד של זכרון העבודה. עקרון הסמיכות זכה לתמיכה במחקרים שבחנו מגוון רחב של סביבות למידה, אולם טרם נבדק בהקשר של חומרי לימוד המשלבים מארגנים גראפיים (כישות ויזואלית) וטקסט (כישות ורבאלית). בניסוי שערכו ביקשו המחברים לבחון האם יישום עקרון הסמיכות באמצעות הצבה של מארגן גראפי בסמיכות לטקסט עיוני תואם באותה תצוגת מסך – יביא לשיפור יעילות הלמידה במדדים של אחזור והבנה, הפחתת עומס קוגניטיבי (רמת המאמץ המנטלי המושקע על ידי הלומד במהלך הלמידה) ואוריינטציה (תחושת ההתמצאות של הלומד במהלך הלמידה לגבי מיקומו היחסי ברצף הטקסט ולגבי מיקומם של מושגים ועובדות בהיררכיית המבנה המושגי של חומר הלימוד) – בהשוואה למצבים בהם מוצגים המארגן הגראפי והטקסט בתצוגות מסך נפרדות. (מתוך המאמר).
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages | 293-295 |
Number of pages | 3 |
State | Published - 2013 |