TY - JOUR
T1 - יישום של Big Data מרחבי לחישוב והערכת נגישות לתחבורה ציבורית בעיר תל-אביב-יפו
AU - בן-אליא, ערן
AU - בננסון, יצחק
AU - רופא, יודן
AU - ספרא, אלי
AU - גייזרסקי, דימיטרי
N1 - המאמר הינו חלק מאסופת מאמרים העוסקת בנושא: ביג דאטה בתכנון העירוני, והמתפרסמת בגיליון זה בעמ' 14-116.
PY - 2015
Y1 - 2015
N2 - נגישות, בעיקר לתחבורה ציבורית מהווה נדבך חשוב במדיניות תחבורה מקיימת. מרבית המדדים להערכת נגישות בספרות מבוססים על רזולוציה מרחבית גסה יחסית של שכונות או אזורי תנועה. באמצעות כלי חדש מבוסס ממ"ג, אנו מראים כיצד ניתן להעריך נגישות מבית לבית, הדומה יותר לתפיסת האדם את הניידות במרחב. אנו מחשבים את הנגישות היחסית בין רכב פרטי לתחבורה ציבורית על בסיס זמני ומסלולי הנסיעה, כולל זמני הליכה והמתנה בתחנות. כל זאת ברזולוציה מרחבית של בניין בודד. היישום מנצל את התכונות המתמטיות של בסיס נתונים מבוסס גרף לצורך בניית מפות נגישות ברמת רזולוציה גבוהה לכל עיר במטרופולין תל-אביב-יפו. אנו מראים את היישום עבור ניתוח הנגישות בעיר תל-אביב-יפו והשוואת הנגישות היחסית לפני ואחרי הרפורמה ברשת התחבורה הציבורית של 2011. התוצאות מראות כי ללא התחשבות ברזולוציה הגבוהה לא ניתן לבצע הערכה נכונה ולא מוטה של תרומת הרפורמה לנגישות בגלל רמת השונות הגבוהה בתוך אזורי התנועה. בנוסף אנחנו מראים כי היישום מאפשר חישוב של שוויוניות בנגישות באמצעות מדדי שוויוניות. אלו מראים כי הרפורמה תרמה להעלאת הנגישות הממוצעת לנסיעות בעיר תל-אביב-יפו, ושיפור קל בשוויוניות, בעיקר עבור משכי נסיעה ארוכים יותר. (מתוך המאמר)
AB - נגישות, בעיקר לתחבורה ציבורית מהווה נדבך חשוב במדיניות תחבורה מקיימת. מרבית המדדים להערכת נגישות בספרות מבוססים על רזולוציה מרחבית גסה יחסית של שכונות או אזורי תנועה. באמצעות כלי חדש מבוסס ממ"ג, אנו מראים כיצד ניתן להעריך נגישות מבית לבית, הדומה יותר לתפיסת האדם את הניידות במרחב. אנו מחשבים את הנגישות היחסית בין רכב פרטי לתחבורה ציבורית על בסיס זמני ומסלולי הנסיעה, כולל זמני הליכה והמתנה בתחנות. כל זאת ברזולוציה מרחבית של בניין בודד. היישום מנצל את התכונות המתמטיות של בסיס נתונים מבוסס גרף לצורך בניית מפות נגישות ברמת רזולוציה גבוהה לכל עיר במטרופולין תל-אביב-יפו. אנו מראים את היישום עבור ניתוח הנגישות בעיר תל-אביב-יפו והשוואת הנגישות היחסית לפני ואחרי הרפורמה ברשת התחבורה הציבורית של 2011. התוצאות מראות כי ללא התחשבות ברזולוציה הגבוהה לא ניתן לבצע הערכה נכונה ולא מוטה של תרומת הרפורמה לנגישות בגלל רמת השונות הגבוהה בתוך אזורי התנועה. בנוסף אנחנו מראים כי היישום מאפשר חישוב של שוויוניות בנגישות באמצעות מדדי שוויוניות. אלו מראים כי הרפורמה תרמה להעלאת הנגישות הממוצעת לנסיעות בעיר תל-אביב-יפו, ושיפור קל בשוויוניות, בעיקר עבור משכי נסיעה ארוכים יותר. (מתוך המאמר)
UR - https://uli.nli.org.il/discovery/search?vid=972NNL_ULI_C:MAIN&query=lds05,contains,001086135
M3 - מאמר
SN - 1565-527X
VL - 12
SP - 37
EP - 58
JO - תכנון
JF - תכנון
IS - 2
ER -