כביש 31 מערד לחורה כמקום - الطريق ملم ّ1

ארנון בן-ישראל, ארנון בן-ישראל, אבינועם מאיר, בתיה רודד

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

מאמר זה עוסק בכביש כ'מיקום' גיאוגרפי, במובן של מרחב הגדוש במשמעויות חברתיות ותרבותיות. במוקד החקר כביש 31 שבצפון/מזרח הנגב במקטע שבין ערד לצומת שוקת. זהו נתיב תנועה המהווה עורק חיים עבור אוכלוסייה בדווית המונה מעל ל-50 אלף נפש, תושבי מרחב זה, ועבור אוכלוסייה יהודית בת כ-30 אלף נפש, המתגוררת ופועלת בערד, בבסיסי הצבא ובמוקדי תעשיה ותיירות באזור. מקטע הכביש בו נעמיק מנקז אליו נהגים בדווים לאורכו. מבעד לחלונות רכבם, נשקפים לנהגים ולנהגות המרחב והנוף על סגולותיו, מפגעיו ומורכבותו החברתית-פוליטית הרבה. אנו נתמקד כאן ברבדים של משמעויות הכביש, כפי שעולים מנקודת מבטם של הבדווים ונשאל כיצד 'פועל' הכביש על תודעת המרחב והמקום שלהם? ומה משתמע מהתמונה המצטיירת מכך? בתוך כך נציף היבטים היסטוריים חברתיים ותרבותיים השזורים במלאכת הבניית מרחב הכביש לכדי מקום גדוש ורב-ממדי. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Pages (from-to)54-71
Journalרשימות בנושא הבדווים
Volume44
StatePublished - 2018

Keywords

  • כביש 31
  • כבישים ודרכים
  • בדואים בישראל -- נגב
  • מקום ותחושת מקום
  • בדואים בישראל -- חברה
  • Bedouins -- Israel -- Social conditions
  • Bedouins -- Israel -- Social life and customs
  • Bedouins -- Israel -- Negev
  • Roads
  • נגב
  • Negev (Israel)

Cite this