TY - JOUR
T1 - 'כמו... הרופא הבקי'
T2 - הערות על מסורת רופאי הנפשות ועל ייחודה של קבלת האר"י בתוכה
AU - תמרי, אסף
PY - 2022
Y1 - 2022
N2 - המאמר מבקש לדון ביחס שבין רפואת הגופים לרפואת הנפשות במסורת הארוכה והעשירה של הדיון ברפואת הנפש מאז ימי הביניים, ולהציב את קבלת האר"י וייחודה כציר לדיון בלב המאמר. המאמר מבקש לברר את מורכבותה של ההבחנה בין שני סוגי ה'רפואה' האלה ובין שני טיפוסי הרופאים - רופאים גופניים ורופאי נפשות, העולים משני סוגי רפואה אלה. המאמר מתמקד במשנתם של האר"י, הרמב"ם ורבי חיים ויטאל לגבי הסוגיות הנידונות. המאמר מנתח את ההגדרה העצמית של האר"י ושל ר' חיים ויטאל כרופאי נפש לאור תולדות ההשקה בין פילוסופיה לרפואה, ומצביע על ממצא מפתיע: על אף שהרמב"ם היה בעצמו רופא, האר"י ור' חיים ויטאל היו מוכנים יותר ממנו להשתמש במושגים רפואיים לצורכי ליבונן של סוגיות הגותיות. המאמר אף מציע הקשרים היסטוריים-רפואיים, יהודים ומוסלמיים, לאופן שבו הקליניקה וההתנסות המעשית מופיעים בקבלת האר"י כמקור של הידע המוסרי, הנוגע לתיקון החטא ולתשובה.
AB - המאמר מבקש לדון ביחס שבין רפואת הגופים לרפואת הנפשות במסורת הארוכה והעשירה של הדיון ברפואת הנפש מאז ימי הביניים, ולהציב את קבלת האר"י וייחודה כציר לדיון בלב המאמר. המאמר מבקש לברר את מורכבותה של ההבחנה בין שני סוגי ה'רפואה' האלה ובין שני טיפוסי הרופאים - רופאים גופניים ורופאי נפשות, העולים משני סוגי רפואה אלה. המאמר מתמקד במשנתם של האר"י, הרמב"ם ורבי חיים ויטאל לגבי הסוגיות הנידונות. המאמר מנתח את ההגדרה העצמית של האר"י ושל ר' חיים ויטאל כרופאי נפש לאור תולדות ההשקה בין פילוסופיה לרפואה, ומצביע על ממצא מפתיע: על אף שהרמב"ם היה בעצמו רופא, האר"י ור' חיים ויטאל היו מוכנים יותר ממנו להשתמש במושגים רפואיים לצורכי ליבונן של סוגיות הגותיות. המאמר אף מציע הקשרים היסטוריים-רפואיים, יהודים ומוסלמיים, לאופן שבו הקליניקה וההתנסות המעשית מופיעים בקבלת האר"י כמקור של הידע המוסרי, הנוגע לתיקון החטא ולתשובה.
KW - משה בן מימון 1138-1204
M3 - מאמר
SN - 0333-7081
VL - 27
SP - 123
EP - 187
JO - מחקרי ירושלים במחשבת ישראל
JF - מחקרי ירושלים במחשבת ישראל
ER -