כשהסטטוס (החברתי-כלכלי) והסטטוס (בפייסבוק) ירדו לרחוב: תקשורת, מעורבות פוליטית ואקלים דעות במחאה החברתית של קיץ 2011

יוסי דוד, יעקב שמיר, Instituto de México

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

מטרה: לבחון את השינוי שיצרה המחאה החברתית של קיץ 2011 בדעת הקהל הישראלית, את תפקיד התקשורת בעיצוב דעת הקהל ואת הקשר בין צריכת התקשורת לבין מעורבות במחאה. נבדקים: כתבות בעמודי החדשות בעיתונים נפוצים שעסקו בשני אירועי האיום בסגירת מפעל "פרי הגליל" ופיטורי עובדיו, הציבור הרחב ופעילים במחאה. שיטה וכלי מחקר: נעשה ניתוח תוכן של הסיקור התקשורתי המתואר ונערכו שבעה סקרים בקרב הציבור הרחב, המעורבים ברשתות החברתיות באינטרנט ופעילים שהתגוררו במאהלים. מן הממצאים: ניתוח התוכן של הסיקור התקשורתי העלה כי המחאה תרמה לשבירת הבורות בציבור בנוגע לסוגיות חברתיות-כלכליות ויצרה שינוי מתפיסה קפיטליסטית לתפיסה סוציאל-דמוקרטית. ניתוח סקרי דעת הקהל העלה כי התמיכה במחאה התרחבה ככל שהיקפה עלה והתרחב הסיקור התקשורתי שלה. נמצא הבדל בעמדות של מי שניזונו מאמצעי תקשורת לבין מי שלא ניזונו מהם.
Original languageHebrew
Pages (from-to)359-389
Journalמגמות
Volumeנב
Issue number1
StatePublished - Aug 2017

Keywords

  • דעת קהל ; השקפת עולם ; מחאת האוהלים ; סקר דעת קהל ; פייסבוק ; שוויון חברתי ; שינוי עמדות ; תקשורת המונים (השפעות)

Cite this