מדיניות השליטה והמיעוט הערבי-פלסטיני בישראל: מערכת החינוך הבדווית בנגב

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

תכני הלימוד וההוראה הם אמצעי שליטה. תוכנית הלימודים של החינוך הערבי עמוסה בתכנים יהודיים ומתרחקת מכל זיקה לאומית ערבית (ופלסטינית). הכוונה היא לנכר את הערבי מלאומיותו ומתרבותו הלאומית ולהביא אותו להזדהות עם הרוב היהודי-ציוני ועם תרבותו, השקפת-עולמו, ההיסטוריה שלו וכו'. השמות ביאליק ואחד-העם ידועים היטב לתלמיד הערבי ואילו שמות סופרים ערבים (פלסטינים) אינם נהירים לו. תכנית הלמודים לבתי הספר הערביים נועדה להשגת שליטה חברתית ופוליטית על הדור הצעיר, זאת מתוך כוונה ליצור מיעוט כנוע המוכן לקבל את עמדת נחיתותו אל מול הרוב היהודי, להתכחש לזהותו הלאומית תוך שמירת נאמנות למדינה וקבלת התרבות הדומיננטית. המחבר מדגיש בנוסף לגורמים האלה גם את הגורמים הייחודיים במעמדם ובתנאי חייהם של הבדווים בנגב, אשר החמירו את מצב מערכת החינוך בקרבם
Original languageHebrew
Pages (from-to)911-932
Number of pages22
Journalמדינה וחברה
Volume4
Issue number1
StatePublished - Dec 2004

Cite this