TY - JOUR
T1 - מדיניות השליטה והמיעוט הערבי-פלסטיני בישראל
T2 - מערכת החינוך הבדווית בנגב
AU - אבו סעד, אסמעיל
PY - 2004/12
Y1 - 2004/12
N2 - תכני הלימוד וההוראה הם אמצעי שליטה. תוכנית הלימודים של החינוך הערבי עמוסה בתכנים יהודיים ומתרחקת מכל זיקה לאומית ערבית (ופלסטינית). הכוונה היא לנכר את הערבי מלאומיותו ומתרבותו הלאומית ולהביא אותו להזדהות עם הרוב היהודי-ציוני ועם תרבותו, השקפת-עולמו, ההיסטוריה שלו וכו'. השמות ביאליק ואחד-העם ידועים היטב לתלמיד הערבי ואילו שמות סופרים ערבים (פלסטינים) אינם נהירים לו. תכנית הלמודים לבתי הספר הערביים נועדה להשגת שליטה חברתית ופוליטית על הדור הצעיר, זאת מתוך כוונה ליצור מיעוט כנוע המוכן לקבל את עמדת נחיתותו אל מול הרוב היהודי, להתכחש לזהותו הלאומית תוך שמירת נאמנות למדינה וקבלת התרבות הדומיננטית. המחבר מדגיש בנוסף לגורמים האלה גם את הגורמים הייחודיים במעמדם ובתנאי חייהם של הבדווים בנגב, אשר החמירו את מצב מערכת החינוך בקרבם
AB - תכני הלימוד וההוראה הם אמצעי שליטה. תוכנית הלימודים של החינוך הערבי עמוסה בתכנים יהודיים ומתרחקת מכל זיקה לאומית ערבית (ופלסטינית). הכוונה היא לנכר את הערבי מלאומיותו ומתרבותו הלאומית ולהביא אותו להזדהות עם הרוב היהודי-ציוני ועם תרבותו, השקפת-עולמו, ההיסטוריה שלו וכו'. השמות ביאליק ואחד-העם ידועים היטב לתלמיד הערבי ואילו שמות סופרים ערבים (פלסטינים) אינם נהירים לו. תכנית הלמודים לבתי הספר הערביים נועדה להשגת שליטה חברתית ופוליטית על הדור הצעיר, זאת מתוך כוונה ליצור מיעוט כנוע המוכן לקבל את עמדת נחיתותו אל מול הרוב היהודי, להתכחש לזהותו הלאומית תוך שמירת נאמנות למדינה וקבלת התרבות הדומיננטית. המחבר מדגיש בנוסף לגורמים האלה גם את הגורמים הייחודיים במעמדם ובתנאי חייהם של הבדווים בנגב, אשר החמירו את מצב מערכת החינוך בקרבם
UR - https://uli.nli.org.il/discovery/search?vid=972NNL_ULI_C:MAIN&query=lds05,contains,001078189
M3 - מאמר
SN - 1565-365X
VL - 4
SP - 911
EP - 932
JO - מדינה וחברה
JF - מדינה וחברה
IS - 1
ER -