TY - JOUR
T1 - מהדרה וסיכון להכלה ושילוב:
T2 - בוגרי מסלולים ייחודיים בצה"ל בחיים האזרחיים
AU - לב-ארי, לילך
AU - אדלר, רינת
AU - בן-יוסף אזולאי, נועה
AU - רזר, מיכל
PY - 2016/6
Y1 - 2016/6
N2 - מטרת המחקר הייתה לבחון את מידת השתלבות בוגרים ובוגרות של תכניות ייחודיות בצה"ל, מקא"מ וחג"מ (חיילי "איתן") בחיים האזרחיים, בעיקר מן ההיבטים של תחושת מסוגלות, תעסוקה והשכלה. המחקר כלל מילוי שאלונים וראיונות פנים אל פנים. ממצאי המחקר מצביעים על כך ששני המסלולים הייחודיים מספקים מעין חוויית תיקון לחלק גדול מהמשתתפים בה. דמות המפקד, בעיקר בטירונות, אך גם בהמשך השירות הצבאי, היא הדמות המשמעותית בהקשר זה. צעירים אלה, שהגיעו מסביבה מדירה - חברתית וחינוכית - חוו במסגרת התכניות הייחודיות בצה"ל הכלה מסוימת. חוויה זו אפשרה להם, לפחות בשנים הקרובות לאחר שחרורם מהצבא, להשתלב במסגרות אזרחיות הנחשבות נורמטיביות. עם זאת נראה כי המסגרת נבנתה במקור כמותאמת למאפיינים גבריים ולצרכיהם הצבאיים הייחודיים. לנשים לא נעשתה הכנה מותאמת טרם קליטתן, ולכן הטירונות נחוותה אצל רבות מהן כמוצלחת וכמעצימה פחות מאשר אצל הגברים. כתוצאה מחלק מממצאי המחקר, מומלץ לקיים חשיבה מחודשת על מנת לבחון את התאמת המסגרת הקיימת לצורכי הנשים, כמו גם לעקוב אחר הצלחת שילובם של בוגרי התכניות הייחודיות ובוגרותיהן בחיים האזרחיים לאחר שנים. (מתוך המאמר)
AB - מטרת המחקר הייתה לבחון את מידת השתלבות בוגרים ובוגרות של תכניות ייחודיות בצה"ל, מקא"מ וחג"מ (חיילי "איתן") בחיים האזרחיים, בעיקר מן ההיבטים של תחושת מסוגלות, תעסוקה והשכלה. המחקר כלל מילוי שאלונים וראיונות פנים אל פנים. ממצאי המחקר מצביעים על כך ששני המסלולים הייחודיים מספקים מעין חוויית תיקון לחלק גדול מהמשתתפים בה. דמות המפקד, בעיקר בטירונות, אך גם בהמשך השירות הצבאי, היא הדמות המשמעותית בהקשר זה. צעירים אלה, שהגיעו מסביבה מדירה - חברתית וחינוכית - חוו במסגרת התכניות הייחודיות בצה"ל הכלה מסוימת. חוויה זו אפשרה להם, לפחות בשנים הקרובות לאחר שחרורם מהצבא, להשתלב במסגרות אזרחיות הנחשבות נורמטיביות. עם זאת נראה כי המסגרת נבנתה במקור כמותאמת למאפיינים גבריים ולצרכיהם הצבאיים הייחודיים. לנשים לא נעשתה הכנה מותאמת טרם קליטתן, ולכן הטירונות נחוותה אצל רבות מהן כמוצלחת וכמעצימה פחות מאשר אצל הגברים. כתוצאה מחלק מממצאי המחקר, מומלץ לקיים חשיבה מחודשת על מנת לבחון את התאמת המסגרת הקיימת לצורכי הנשים, כמו גם לעקוב אחר הצלחת שילובם של בוגרי התכניות הייחודיות ובוגרותיהן בחיים האזרחיים לאחר שנים. (מתוך המאמר)
UR - https://uli.nli.org.il/discovery/search?vid=972NNL_ULI_C:MAIN&query=lds05,contains,001016731
M3 - מאמר
SN - 0792-6820
VL - כ"ד
SP - 59
EP - 85
JO - מפגש לעבודה חינוכית-סוציאלית
JF - מפגש לעבודה חינוכית-סוציאלית
IS - 43
ER -