מהיסטוריה למיתוס: מיתיזציות של ילידיות בשירת דור המדינה

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterpeer-review

Abstract

במאמר זה אפשר למצוא יסודות של כתיבה ושל מחיקה, ואולם המוחק והכותב הם אותו אדם עצמו. מחברת המאמר מנתחת את שיריהם של יוצרי דור המדינה ומתמקדת בשניים: "רובינזון קרוזו" של נתן זך ו"הרחובות ממריאים לאט" של דוד אבידן. לטענתה אפשר ללמוד מהם כיצד הקמת המדינה היא בה בעת גם הגשמתה של השאיפה הלאומית וגם סופה. משום כך הקמת המדינה היא נקודת שבר בחיי האומה: משמעותה היא ביטול תשוקתה של התנועה הלאומית להיכנס להיסטוריה ולכן היא גם יציאה מן ההיסטוריה אל המיתוס. לפיכך יוצרי שנות החמישים מכוננים את זהותם הלאומית הישראלית החדשה ואת הפואטיקה החדשה פרי פיתוחם מתוך דינמיקה מורכבת של המשכיות מצד אחד ושל הכחשת אותה המשכיות (הכחשה מיתית, בלא עקבות) מצד אחר. את ההכחשה הזאת מגלה מחברת המאמר במיתוס "הלידה מן הים": מי שרצה להיוולד בלא עבר ובלא זיכרון מתוך מגע ישיר וילידי עם האדמה מתכחש עתה, עם התגשמות שאיפתו, לאדמה הזאת עצמה ומבקש להיוולד מן הים. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Title of host publicationמשחקי זיכרון: תפיסות של זמן וזיכרון בתרבות היהודית
Editorsנתן בנזימן
Place of Publicationירושלים
PublisherThe Van Leer Jerusalem Institute
Pages98-136
Number of pages39
ISBN (Print)9789650204075
StatePublished - 2008

Cite this