TY - JOUR
T1 - מובנן של המילים "פכר" ו"והם" בערבית יהודית ובעיית תרגומן לעברית בימי הביניים
AU - צדיק, שלום
PY - 2013
Y1 - 2013
N2 - המאמר בוחן את משמעות המונחים 'פכר' (فكر) ו'והם' (وهم) בערבית יהודית ובערבית עצמה, ואת תרגומם לעברית בידי בני משפחת אבן תיבון. המאמר בוחן את משמעות המונחים בספר הכוזרי, במורה נבוכים, בתרגומיהם של הספרים, ובמקורות נוספים. לסיכום נכתב כי בתחילת ימי הביניים עמד לרשות היהודים שכתבו בערבית יהודית מונח 'פכר' המייחד את תהליך החשיבה האנושית מתחושתן הטבעית של החיות מזה ומידיעתו (או רצונו או בחירתו) של האל מזה. לעומת זאת לכותבי העברית של סוף ימי הביניים לא היה מונח כזה. הערפול בהבחנה בין 'פכר' ו'והם' ואיחודם במונחים 'מחשבה', 'מחשב', 'מחשבי' וכדומה בתרגומים התיבוניים הביאו לביטול המונח הייחודי לתהליך הפנים נפשי החל באדם. המחשבה, ומילים אחרות מאותו שורש, נעשו שמות לכלל הפעולות המתרחשות בנפש, בין שמקורן בעיון רציונלי ובין שמקורן בתחושות ובאסוציאציות הקשורות לדמיונו של האדם, המשותף לו ולחיה.
AB - המאמר בוחן את משמעות המונחים 'פכר' (فكر) ו'והם' (وهم) בערבית יהודית ובערבית עצמה, ואת תרגומם לעברית בידי בני משפחת אבן תיבון. המאמר בוחן את משמעות המונחים בספר הכוזרי, במורה נבוכים, בתרגומיהם של הספרים, ובמקורות נוספים. לסיכום נכתב כי בתחילת ימי הביניים עמד לרשות היהודים שכתבו בערבית יהודית מונח 'פכר' המייחד את תהליך החשיבה האנושית מתחושתן הטבעית של החיות מזה ומידיעתו (או רצונו או בחירתו) של האל מזה. לעומת זאת לכותבי העברית של סוף ימי הביניים לא היה מונח כזה. הערפול בהבחנה בין 'פכר' ו'והם' ואיחודם במונחים 'מחשבה', 'מחשב', 'מחשבי' וכדומה בתרגומים התיבוניים הביאו לביטול המונח הייחודי לתהליך הפנים נפשי החל באדם. המחשבה, ומילים אחרות מאותו שורש, נעשו שמות לכלל הפעולות המתרחשות בנפש, בין שמקורן בעיון רציונלי ובין שמקורן בתחושות ובאסוציאציות הקשורות לדמיונו של האדם, המשותף לו ולחיה.
UR - https://merhav.nli.org.il/primo-explore/search?vid=ULI&lang=iw_IL&query=lsr10,contains,000826641
M3 - מאמר
SN - 0334-3626
VL - 75
SP - 267
EP - 286
JO - לשוננו: כתב-עת לחקר הלשון העברית והתחומים הסמוכים לה
JF - לשוננו: כתב-עת לחקר הלשון העברית והתחומים הסמוכים לה
IS - 2-3
ER -