מזרח תיכון חדש: ערבית למצוינים, מורים בדווים ערבים מלמדים תלמידים מצטיינים בערבית במגזר הערבי

אלון פרגמן

Research output: Contribution to journalArticle

Abstract

מאמר זה מבקש להציג תוצאות מעודדות של מחקר גישוש על הוראת השפה הערבית המדוברת בידי מורים בדווים ערבים לתלמידים המצטיינים בלימודי השפה הערבית הכתובה (הספרותית) באחת מחטיבות הביניים בדרום הארץ. זאת לאחר שבמשך שנים רבות ניצב סימן שאלה גדול בשאלת הכשרתם של מורים דוברי ערבית ילידים להוראת השפה הערבית כשפה זרה במערכת החינוך העברית בישראל מצד אחד, וסימן שאלה גדול אחר בנושא הוראתה של הערבית המדוברת. באופן מפתיע אולי מורים ילידים להוראת השפה הערבית מהווים מיעוט זעום מכלל המורים המלמדים ערבית כשפה זרה בבתי הספר העבריים, אולי משום שהדגש העיקרי בהוראת השפה הערבית היה ועודנו בשפה הכתובה, והוראת הערבית המדוברת נדחקת זה עשרות שנים לשוליים. ואולם לאחר שנים שבהן הורגלנו לחשוב שהוראת הערבית המדוברת בבתי הספר העבריים אינה מועילה, ואולי אף מזיקה, וששילובם של מורים ערבים במערכת החינוך העברית בלתי אפשרי, פרויקט חדש המתקיים בארץ החל מ-2005, שבו משולבים מורים בדווים בהוראת השפה הערבית המדוברת בבתי ספר עבריים, מוכיח את ההפך. על-פי ממצאים ראשוניים, שילובם של מורים דוברי ערבית ילידים בבית הספר העברי דווקא מזַמן קשר בלתי אמצעי בין התלמידים למוריהם ומאפשר שיתוף פעולה ביניהם על בסיס הכרה הדדית של השפה, החברה והתרבות הערבית. (תקציר מתוך המאמר).
Original languageHebrew
Pages (from-to)127-142
Number of pages16
Journalדפי יוזמה
Volume6
StatePublished - 2010

Cite this