TY - JOUR
T1 - 'מישרים הרבה שאין להן סוף' - תפיסת הפרשנות ודרשת הפסוקים ב'סדר אליהו'
AU - קדרי, עדיאל
PY - 2016
Y1 - 2016
N2 - סדר אליהו מתייחד בנוף הספרות המדרשית בסגנונו, בדרכי עריכתו ובמידה מסוימת גם בעמדות הרעיוניות שהוא מבטא. חיבור זה נמנה עם מדרשי האגדה המאוחרים, וכפי שציין יעקב אלבוים, יש בו שילוב בין מדרש לספר מוסר ימי ביניימי. מחקרים שעסקו בחיבור זה התמקדו רובם בניסיון לזהות את זמנו ואת מקום חיבורו, מיעוטם עסקו בתפיסותיו הרעיוניות, ואילו הממד הפרשני כמעט שלא זכה להתייחסות. במאמר זה אבקש להפנות את הזרקור אל פעולתו הפרשנית־דרשנית של סדר אליהו ולעמוד על הקשר שבין תפיסותיו הרעיוניות ובין הפרקטיקה הפרשנית שלו. אציג תחילה, בקצרה, שני מאפיינים מרכזיים של תפיסתו הרעיונית של סדר אליהו ביחס ללימוד התורה, ולאחר מכן אעבור לבחינת דרכו הפרשנית. המאפיין הרעיוני הראשון, שעליו עמדתי במחקר קודם, הינו תפיסת לימוד התורה כפעילות המיועדת לכלל ישראל בכל מקומות מושבותיהם.
AB - סדר אליהו מתייחד בנוף הספרות המדרשית בסגנונו, בדרכי עריכתו ובמידה מסוימת גם בעמדות הרעיוניות שהוא מבטא. חיבור זה נמנה עם מדרשי האגדה המאוחרים, וכפי שציין יעקב אלבוים, יש בו שילוב בין מדרש לספר מוסר ימי ביניימי. מחקרים שעסקו בחיבור זה התמקדו רובם בניסיון לזהות את זמנו ואת מקום חיבורו, מיעוטם עסקו בתפיסותיו הרעיוניות, ואילו הממד הפרשני כמעט שלא זכה להתייחסות. במאמר זה אבקש להפנות את הזרקור אל פעולתו הפרשנית־דרשנית של סדר אליהו ולעמוד על הקשר שבין תפיסותיו הרעיוניות ובין הפרקטיקה הפרשנית שלו. אציג תחילה, בקצרה, שני מאפיינים מרכזיים של תפיסתו הרעיונית של סדר אליהו ביחס ללימוד התורה, ולאחר מכן אעבור לבחינת דרכו הפרשנית. המאפיין הרעיוני הראשון, שעליו עמדתי במחקר קודם, הינו תפיסת לימוד התורה כפעילות המיועדת לכלל ישראל בכל מקומות מושבותיהם.
UR - https://uli.nli.org.il/discovery/search?vid=972NNL_ULI_C:MAIN&query=lds05,contains,000814177
M3 - מאמר
SN - 0334-2336
VL - 82
SP - 59
EP - 71
JO - דעת: כתב-עת לפילוסופיה יהודית וקבלה
JF - דעת: כתב-עת לפילוסופיה יהודית וקבלה
ER -