Abstract
עניינו של מאמר זה בזיהוי מקבצי תיירות (tourism clusters) לאורך כביש 90 מצומת בית הערבה ועד קיבוץ אילות בואכה אילת, כאחד האמצעים לקידום הפיתוח התיירותי. זהו ציר ליניארי שאורכו כ-300 קילומטרים והוא הציר העיקרי שמקשר את מרכז הארץ עם חופי ים המלח ועם מזרח הנגב ואילת. במאמר אכן מזוהים מקבצי תיירות אחדים שהתפתחו מצפון ים המלח ועד אילת (לא כולל), ומוצגת שאלה: האם ראוי שהמשך ההתפתחות שהתפתחו לאורך ציר כביש יישען בעתיד על המקבצים שנוצרו עד כה, או שכדאי לחלופין לאמץ אסטרטגיית פיתוח חדשה שנקראת דרכי תיירות (tourism routes). בהתאם לרעיון זה, מטרה נוספת של המאמר היא להעריך את הפוטנציאל של היווצרות שיתופי פעולה בין היזמים בתוך כל מקבץ ובין מקבצים שכנים מחד גיסא, ולשקול את היתרונות ואת החסרונות שבאימוץ אסטרטגיית פיתוח של דרך תיירות מאידך גיסא. המסקנה העולה מבחינת שתי האפשרויות היא שיש עדיפות לריכוז מאמצי פיתוח התיירות באמצעות ייזום ותכנון של דרך תיירות. אמנם אין מניעה להמשך הפעילות התוך-מקבצית, אך הסיכוי לפרוץ ממנה לפעילות בין-מקבצית נראית בלתי סבירה בשל האופי המשתנה של המקבצים הממוקמים לאורך הציר. לעומת זאת ייזום משותף של דרך תיירות איננו מחייב אלא פעילות שיווקית, שדורשת שיתוף פעולה פשוט יותר בהשוואה לשיתופי פעולה עסקיים אחרים.
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 5-11 |
Journal | מחקרי הנגב, ים המלח והערבה |
Volume | 6 |
Issue number | 1 |
State | Published - 2014 |
Keywords
- תיירות
- אזורי תיירות ונופש
- כביש 90
- אסטרטגיה שיווקית
- כבישים ודרכים
- שיתוף פעולה
- תכנון אזורי
- יזמות ויזמים
- שותפות עסקית
- Regional planning
- Cooperativeness
- Tourism
- Partnership
- Entrepreneurship
- Roads
- Marketing -- Management
- ערבה
- בקעת ים המלח
- חבל אילות
- Arava Valley (Israel and Jordan)
- Elot Region (Israel)
- Dead Sea (Israel and Jordan)