Abstract
במאמר זה מתוארות החוויות המרכזיות העוברות על סטודנטים עולים במהלך קליטתם בארץ, ומוצע מודל תיאורטי להבנת משמעותו הנפשית של תהליך העליה. נציע להמשיג תהליך פנימי זה לפי המודל של פרידה ואינדיבידואציה (separation-individuation) של מרגרט מאהלר. אצל סטודנטים עולים מתרחש תהליך זה באינטראקציה עם תהליכי פרידה האופייניים לגיל ההתבגרות, ובמקביל אליהם.
ניתן להבין את החלטתם של מתבגרים לעלות לארץ כנסיון להימנע מן הפרידה הפנימית מדמויות ההורים ולהימלט מקונפליקטים פנימיים וחיצוניים הכרוכים בה. אן המשימות הנפשיות, העומדות לפניהם עם העליה לארץ, מעוררות מחדש אותם הקונפליקטים עצמם. במקרים שבהם מתאפשר בתהליך הקליטה עיבוד מוצלח של המאבקים הפנימיים, יכולה העליה להפוך לחוויה של גדילה והתפתחות.
התערבויות קהילתיות, המעודדות היווצרות קבוצות של בני אותה ארץ מוצא, נראות לנו כדרך המתאימה ביותר להקל על תהליך הקליטה.
כאשר נדרשות התערבויות פסיכותרפויטיות, יש חשיבות רבה להבחין בין סטודנטים "בריאים" יחסית, לבין אלה הסובלים מפסיכופאתולוגיה. רוב הסטודנטים העולים עשויים להיעזר בהתערבויות טיפוליות קצרות יחסית, המבוססות על עקרונות ההתערבות בשעת משבר.
ניתן להבין את החלטתם של מתבגרים לעלות לארץ כנסיון להימנע מן הפרידה הפנימית מדמויות ההורים ולהימלט מקונפליקטים פנימיים וחיצוניים הכרוכים בה. אן המשימות הנפשיות, העומדות לפניהם עם העליה לארץ, מעוררות מחדש אותם הקונפליקטים עצמם. במקרים שבהם מתאפשר בתהליך הקליטה עיבוד מוצלח של המאבקים הפנימיים, יכולה העליה להפוך לחוויה של גדילה והתפתחות.
התערבויות קהילתיות, המעודדות היווצרות קבוצות של בני אותה ארץ מוצא, נראות לנו כדרך המתאימה ביותר להקל על תהליך הקליטה.
כאשר נדרשות התערבויות פסיכותרפויטיות, יש חשיבות רבה להבחין בין סטודנטים "בריאים" יחסית, לבין אלה הסובלים מפסיכופאתולוגיה. רוב הסטודנטים העולים עשויים להיעזר בהתערבויות טיפוליות קצרות יחסית, המבוססות על עקרונות ההתערבות בשעת משבר.
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 174-184 |
Number of pages | 11 |
Journal | שיחות: כתב-עת ישראלי לפסיכותרפיה |
Volume | 3 |
Issue number | 3 |
State | Published - Jun 1989 |