עליה וגדילה: תהליכי פרידה ואינדיבידואציה אצל סטודנטים עולים

יוליה מירסקי, פרידה קאושינסקי

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

במאמר זה מתוארות החוויות המרכזיות העוברות על סטודנטים עולים במהלך קליטתם בארץ, ומוצע מודל תיאורטי להבנת משמעותו הנפשית של תהליך העליה. נציע להמשיג תהליך פנימי זה לפי המודל של פרידה ואינדיבידואציה (separation-individuation) של מרגרט מאהלר. אצל סטודנטים עולים מתרחש תהליך זה באינטראקציה עם תהליכי פרידה האופייניים לגיל ההתבגרות, ובמקביל אליהם.
ניתן להבין את החלטתם של מתבגרים לעלות לארץ כנסיון להימנע מן הפרידה הפנימית מדמויות ההורים ולהימלט מקונפליקטים פנימיים וחיצוניים הכרוכים בה. אן המשימות הנפשיות, העומדות לפניהם עם העליה לארץ, מעוררות מחדש אותם הקונפליקטים עצמם. במקרים שבהם מתאפשר בתהליך הקליטה עיבוד מוצלח של המאבקים הפנימיים, יכולה העליה להפוך לחוויה של גדילה והתפתחות.
התערבויות קהילתיות, המעודדות היווצרות קבוצות של בני אותה ארץ מוצא, נראות לנו כדרך המתאימה ביותר להקל על תהליך הקליטה.
כאשר נדרשות התערבויות פסיכותרפויטיות, יש חשיבות רבה להבחין בין סטודנטים "בריאים" יחסית, לבין אלה הסובלים מפסיכופאתולוגיה. רוב הסטודנטים העולים עשויים להיעזר בהתערבויות טיפוליות קצרות יחסית, המבוססות על עקרונות ההתערבות בשעת משבר.
Original languageHebrew
Pages (from-to)174-184
Number of pages11
Journalשיחות: כתב-עת ישראלי לפסיכותרפיה
Volume3
Issue number3
StatePublished - Jun 1989

Cite this