TY - BOOK
T1 - על סף הגאולה
T2 - סיפור המעברה - דור ראשון ושני
AU - שמעוני, בתיה
N1 - בתחתית השער: הקשרים-המכון לחקר הספרות והתרבות היהודית והישראלית - אוניברסיטת בן גוריון בנגב.
כותרת באנגלית: On the Threshold of Redemption, The Story of the Ma’abara: First and Second Generations
PY - 2008
Y1 - 2008
N2 - על סף הגאולה הוא דיון חלוצי מרתק בסיפור קליטתם של העולים מארצות ערב בשנות "העלייה הגדולה" (1953-1948) כפי שהוא מעוצב ביצירות הספרות שכתבו בני היישוב הוותיק והעולים עצמם. סיפורן של המעברות ושל שכונות המצוקה שנוצרו בעקבותיהן נדחק שנים רבות אל שולי המחקר וביקורת הספרות, כשם שתושביהן נדחקו אל שולי התודעה הציבורית. בתיה שמעוני בוחנת את הפער הקבוע שבין חזון הגאולה הציוני לבין העמידה הנצחית על הסף של ה"אחרים", "אחינו המזרחים". היא משרטטת את גבולותיו ואת מאפייניו המובהקים של הפער הזה בקבוצה גדולה של יצירות שנכתבו בארץ למן שנות החמישים ועד ימינו. על סף הגאולה - סיפור המעברה: דור ראשון ושני שתפו אותי לראשונה מתוארים כאן קווי המתאר של המעגל הקיומי שתחילתו במעברה וסופו בשכונת המצוקה, באמצעות שימוש בקטגוריות מרחביות סמליות ומעקב אחר מוטיבים חוזרים ביצירות שכתבו הן הסופרים ה"קולטים" הן הסופרים ה"נקלטים". שמעוני מראה כיצד היצירות הללו מגיבות זו על זו - גם בעל כורחן - וכיצד כל יצירה מדברת בשני קולות לפחות. כך מתברר שגם היצירות שקידמו את הנרטיב הרשמי האופטימי היו סדוקות בעטיים של קולות אחרים, שערערו את החזות האידיאולוגית והלשונית האחידה; ומנגד, גם ביצירות האופוזיציוניות הובלעו לא אחת ההנחות הכמו קולוניאליסטיות והגזעניות שהיו חבויות מתחת לפני השטח של הספרות ההגמונית.
AB - על סף הגאולה הוא דיון חלוצי מרתק בסיפור קליטתם של העולים מארצות ערב בשנות "העלייה הגדולה" (1953-1948) כפי שהוא מעוצב ביצירות הספרות שכתבו בני היישוב הוותיק והעולים עצמם. סיפורן של המעברות ושל שכונות המצוקה שנוצרו בעקבותיהן נדחק שנים רבות אל שולי המחקר וביקורת הספרות, כשם שתושביהן נדחקו אל שולי התודעה הציבורית. בתיה שמעוני בוחנת את הפער הקבוע שבין חזון הגאולה הציוני לבין העמידה הנצחית על הסף של ה"אחרים", "אחינו המזרחים". היא משרטטת את גבולותיו ואת מאפייניו המובהקים של הפער הזה בקבוצה גדולה של יצירות שנכתבו בארץ למן שנות החמישים ועד ימינו. על סף הגאולה - סיפור המעברה: דור ראשון ושני שתפו אותי לראשונה מתוארים כאן קווי המתאר של המעגל הקיומי שתחילתו במעברה וסופו בשכונת המצוקה, באמצעות שימוש בקטגוריות מרחביות סמליות ומעקב אחר מוטיבים חוזרים ביצירות שכתבו הן הסופרים ה"קולטים" הן הסופרים ה"נקלטים". שמעוני מראה כיצד היצירות הללו מגיבות זו על זו - גם בעל כורחן - וכיצד כל יצירה מדברת בשני קולות לפחות. כך מתברר שגם היצירות שקידמו את הנרטיב הרשמי האופטימי היו סדוקות בעטיים של קולות אחרים, שערערו את החזות האידיאולוגית והלשונית האחידה; ומנגד, גם ביצירות האופוזיציוניות הובלעו לא אחת ההנחות הכמו קולוניאליסטיות והגזעניות שהיו חבויות מתחת לפני השטח של הספרות ההגמונית.
KW - דיור חירום -- ישראל -- היסטוריה -- 1948-1967
KW - ספרות וחברה
KW - עדות המזרח
KW - Immigrants in literature
KW - Immigrants -- Israel
KW - Emergency housing -- Israel -- History -- 1948-1967
KW - מהגרים -- ישראל
KW - المهاجرون -- إسرائيل
KW - מהגרים בספרות
KW - Mizrahim
KW - Literature and society
KW - الأدب والمجتمع
KW - Israel -- Emigration and immigration -- Fiction
KW - ישראל -- הגירה -- סיפורת
KW - إسرائيل -- النزوح والهجرة -- الخيال (الأدب)
M3 - ספר
SN - 9655171809
T3 - מסה קריטית - סדרת ספרי מחקר בספרות עברית
BT - על סף הגאולה
PB - הוצאת כנרת-זמורה-דביר
CY - אור יהודה
ER -