פיתוח תחושת קהילתיות בלימודים מקוונים באמצעות שימוש בצילום בקרב סטודנטיות לתואר שני בחינוך מיוחד

רבקה הלל-לבין, אבי המי, איתי הס

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

במכללת לוינסקי לחינוך פועלת במשך כמה שנים תוכנית לתואר שני בחינוך מיוחד. הלומדים הם מורים (in-service) המרחיבים את השכלתם ומתמקצעים בחינוך מיוחד. בתחילת שנת 2020 עם התפרצות מגפת קורונה וחובת הריחוק החברתי נאלצה המכללה, כמו גם כמעט את כל מוסדות ההוראה בעולם, לעבור להוראה מקוונת, כורח אשר מציב אתגרים רבים בפני המרצים והסטודנטים. אחד האתגרים המשמעותיים הוא הקושי ליצור תחושת קהילתיות בקרב הלומדים. מחקרים רבים הוקדשו בשנים האחרונות לחשיבות האינטראקציה, הנוכחות החברתית ותחושת השייכות בחינוך המקוון, כמו גם לביסוס היתכנותן. עם זאת, הנושא עדיין מציב בפני חוקרים ואנשי חינוך אתגר משמעותי. במסגרת שני קורסים הנלמדים בתוכנית לתואר שני בחינוך מיוחד, נעזרים המרצים (שני הכותבים הראשונים) בצילום ככלי פדגוגי ומתודולוגי. בעקבות השינוי שחל באופי ההוראה בתקופת קורונה והאילוץ לעבור להוראה מקוונת, מחקר זה מבקש לבחון עד כמה ובאיזה אופן השימוש בצילום מקדם את תחושת הקהילתיות של הסטודנטים בקורסים הללו. המחקר נערך במתכונת של מחקר משולב (mixed methods research). הממצאים הראו כי קיימת זיקה ברורה וחזקה בין השימוש בצילום במסגרת הקורסים והדיאלוג שנוצר סביב הדימויים שיצרו הסטודנטים לבין תחושת הקהילתיות של המשתתפים בקורסים. ממצאי המחקר מעידים שהצילום מחזק את הקשר בין הסטודנטים ואת התחושה שהם שותפים למרחב חברתי ייחודי שנוצר בכיתה וכן מחזק את תחושת השייכות, הלכידות והקרבה ביניהם. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Pages (from-to)1-25
Number of pages25
Journalחוקרים @ החינוך המיוחד
Volume2
StatePublished - 2022

Cite this