פרקטיקות ביקורתיות בשדה החינוך ויישומן בבתי ספר דו-לשוניים בישראל

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterpeer-review

Abstract

המאמר הראשון בספר, מאת אסף משולם, עוסק בפרקטיקות ביקורתיות בחינוך ומדגים את ההתמודדות עם יישומן בבתי ספר דו־לשוניים בישראל בהתבסס על מחקרי מקרה רבים של בתי ספר אלו. המאמר נפתח בתיאור קצר של התפתחות החינוך הביקורתי והגישות התיאורטיות בתחום. הוא דן במורכבותה של מערכת החינוך בישראל ובכלל, בשחקנים הפועלים בקרבה ובביטויים ליחסי כוח בה. בהמשך המאמר מוצגים שלושה מאפיינים של חינוך ביקורתי: מבנה דמוקרטי, תוכניות לימוד ביקורתיות ופדגוגיה רלוונטית־תרבות. חלק זה מסתמך בעיקר על עבודותיהם פורצות הדרך של פאולו פריירה (Freire), מייקל אפל (Apple) וגלוריה לדסון־בילינגס (Ladson-Billings), אך גם על עוד הוגות והוגים בתחום החינוך הביקורתי. בתי ספר שבהם מתקיימים שלושת המאפיינים המוצעים מכונים כאן בתי ספר דמוקרטיים במובן הרחב, ועל פי זאת מתוארת פעולתם ליצירת חברה שוויונית, צודקת ודמוקרטית יותר. בחלקו השני של המאמר מודגמות דרכי יישומן של פרקטיקות ביקורתיות במסגרת תוכניות החינוך הדו־לשוני הערבי־עברי בישראל. המאמר נחתם בדיון באתגרים העומדים לפני בתי הספר הדו־לשוניים ולפני החינוך הביקורתי בכלל. הטענה היא שהחינוך הביקורתי השואף להניע שינוי חברתי החורג אל מעבר לגבולות קהילת בית הספר אל החברה בכללותה מחייב פעולה רב־ממדית שתחולל שינוי מערכתי. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Title of host publicationביקורת בפעולה
Subtitle of host publicationפרקטיקות ביקורתיות בשדה החברתי בישראל
Editorsמיכל קרומר-נבו, רוני סטריאר, עידית וייס-גל
Place of Publicationתל אביב
Publisherהוצאת רסלינג
Pages33-67
Number of pages35
StatePublished - 2020

Publication series

Nameהסדרה למדעי החברה
Publisherרסלינג

IHP Publication

  • ihp
  • Education, Bilingual
  • ביקורת החינוך
  • בתי ספר דמוקרטיים
  • חינוך דו-לשוני

Cite this