Abstract
המאמר מתבסס על מחקר אתנוגרפי שנערך בקרב קהילה אתנית הממוקמת בשולי החברה, ובחן את אופני תגובתה של הקהילה לשוליות ולהדרה החברתית. המאמר מתמקד בתוכנית הכנה לצה"ל שיועדה לבני נוער מקהילת יוצאי קווקז, ואשר נוצרה ביוזמת פעילים מהקהילה. התוכנית התקיימה תחת המעטפת של המיזם "זינוק בעלייה", שבמסגרתו הועסק רכז מתוך הקהילה בתפקיד של מגשר בינה ובין מוסדות הצבא. הממצאים מצביעים על ארבעה תחומים שבהם פעלו מדריכי ההכנה כדי להתמודד עם השלכות השוליות וההדרה החברתית על בני הנוער: נראות של הצלחה, תחושת מסוגלות, הכנה לחיים וסולידריות של קהילה קטנה. כמו כן, הממצאים מלמדים כי מדריכי התוכנית גייסו את אתוס השירות הצבאי, כדי להכין את המשתתפים לחיים ולהשלים ידע וחוויות שלא היו נגישים להם מספיק בשל השוליות וההדרה החברתית. מן הממצאים עולה כי פעולת המדריכים תאמה את פרדיגמת הלמידה והאפקטיביות, שבאמצעותה הם עשו שימוש בידע ובתפיסות חברתיות שיש להם על אודות החברה הישראלית, כדי להתאים את דרכי פעולתם לצורכי נוער בהדרה. (מתוך המאמר)
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 135-163 |
Number of pages | 29 |
Journal | מפגש לעבודה חינוכית-סוציאלית |
Volume | כ"ו |
Issue number | 47 |
State | Published - 2018 |
Externally published | Yes |