"צמיחה אישית בקהילה אכפתית": תכנית להפחתת אלימות ולקידום התחשבות בדרך תומכת אוטונומיה

עפרה פינברג, חיה קפלן, אבי עשור, יניב קנת-מימון

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

המאמר מציג את תוכנית "צמיחה אישית בקהילה אכפתית" ואת תוצריה, ומתמקד בטענה כי רפורמה בית ספרית המבוססת על תאוריית ההכוונה העצמית ועל יישומיה בחינוך, המדגישה את מושג ההפנמה, יכולה להביא לתוצרים אלה: (1) קידום התחשבות בין תלמידים והפחתת אלימות, שאינם מלווים בדיכוי אוטונומיה; (2) הזדהות של מורים עם מטרות הרפורמה ויכולתם להפעילה באופן איכותי. התכנית הופעלה במשך שלוש שנים בשלושה בתי ספר יסודיים, ולוותה במחקר שבדק את התהליך ואת תוצרי ההתערבות תוך כדי השוואה לשלושה בתי ספר ששימשו כקבוצת ביקורת. ממצאי המחקר מראים שבעקבות החשיפה לתכנית השינוי דיווחו תלמידים על הפחתה באלימות ועל עלייה ברמת ההתחשבות בין תלמידים בכיתה. עוד נמצא שתלמידים מבתי ספר שלקחו חלק בתכנית ההתערבות, תפסו את מורותיהם כיותר מגבילות אלימות וכפחות מדכאות אוטונומיה, יחסית לקבוצת ביקורת שלא נחשפה לתכנית הניתוח האיכותני הראה כי תמיכה בצרכים הבסיסיים של המורות, ובמיוחד בצורך באוטונומיה, נתפסה בעיני המורות כחשובה במיוחד (תקציר מתוך המאמר).
Original languageHebrew
Pages (from-to)21-61
Number of pages41
Journalדפים
Volume46
StatePublished - 2008

IHP Publication

  • ihp
  • Aggressiveness in adolescence
  • Aggressiveness in children
  • Autonomy (Psychology)
  • Caring
  • Cooperativeness
  • Educational change
  • Motivation (Psychology)
  • Need (Psychology)
  • People with social disabilities -- Education
  • School children
  • School environment
  • School violence
  • Schools
  • Teacher-student relationships
  • Teachers
  • Violence -- Prevention
  • אוטונומיה (פסיכולוגיה)
  • אכפתיות
  • אלימות בבית הספר
  • אקלים בית הספר
  • בתי ספר
  • הנעה (פסיכולוגיה)
  • מורים
  • מורים ותלמידים
  • מניעת אלימות
  • צרכים (פסיכולוגיה)
  • שינוי חינוכי
  • שיתוף פעולה
  • תוכניות התערבות חינוכיות
  • תוקפנות אצל ילדים ונוער
  • תלמידים

Cite this