קולם של מורים מתחילים במערכת החינוכית הערבית-בדואית בנגב: נקודת המבט המוטיבציונלית-רגשית

איברהים אלבדור, חאלד אלסייד, חיה קפלן, דינה שחאדה, אברהים אסמעיל אבו-עג'אג'

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

במחקר זה נבחנו חוויותיהם של מורים מתחילים ערבים-בדואים בשנת ההתמחות ובשנה שלארחיה מנקודת מבט מוטיבציונית-רגשית. המחקר התבסס על תאוריית ההכוונה העצמית (Ryan & Deci, 2017), והתמקד בשאלה, מה מאפיין את חוויות המורים בשלב הכניסה להוראה? וזאת מתוך נקודות המבט של סיפור או תסכול של צרכים פסיכולוגיים. השתתפו במחקר 80 מורים מתמחים ומורים מתמחים ומורים חדשים. 68 מהם מהם מילאו שאלונים פתוחים, ו-12 רואיינו בשיטת ריאיון חצי מובנה. הממצאים מלמדים שהמורים בשלב הכניסה להוראה הם קבוצה מוחלשת. רוב החוויות שדווחו מצביעות על דיכוי צורכיהם הפסיכולוגיים בידי גורמי הסמכות והמורים העמיתים. התמה המרכזית היא חוויה של דיכוי הצורך באוטונומיה. המורים דיווחו על תחושות של כפייה, העדר חופש, ניצול, לעג, זלזול ודיכוי על רקע מגדרי. התמה השנייה עוסקת בחוויה של דיכוי הצורך במסוגלות בידי גורמי סמכות ובידי מורים ותיקים. חוויה זו באה לידי ביטוי במשובים ומסרים שליליים, בשיפוטיות, בקשיים בקשר עם התלמידים ובאי מתן עזרה. התמה השלישית מתמקדת בדיכוי הצורך בשייכות. המורים המתחילים חוו קונפליקט בין השתייכותם לבית הספר ובין השתייכות למשפחה, ומצאו את עצמם בין קבוצות שונות בחדר המורים. מצב זה עורר בהם רגשות שליליים, פגע ברצונם להשקיע בעבודתם והביא אותם לפעול מתוך מוטיבציה כפויה. המורים החדשים חשו שחיקה והעתיקו את היחס שקיבלו מעמיתיהם אל תלמידיהם. יחד עם זאת, כשליש מן המשתתפים דיווחו שהמנהל או מורים עמיתים תמכו בהם וסיפקו את צורכיהם. הממצאים הצביעו על צורך בשינוי מהותי בדרכי הקליטה של מורים מתחילים בבתי ספר בדואיים והם מחזקים את תהליכי ההתערבות הננקטים היום, שבמרכזם יצירת קהילות למידה בחממות בית ספריות ויישוביות ביישובים הבדואיים. כמו דן, מוצגות במאמר המלצות לתמיכה בצרכים הפסיכולוגיים של המורים המתחילים בבתי הספר הבדואיים. (מתוך המאמר)This study focuses on the Bedouin Arab teachers who are taking their first steps in the education system. It examines their experiences during the induction period in terms of satisfaction or frustration of psychological needs. Eighty interns and beginning teachers participated in the study; 68 participants completed open questionnaires while 12 responded to semi-structured interviews. The findings indicate that novice teachers are a disadvantaged group.This is since the participants largely reported experiences of need frustration by authority figures and colleagues. The central theme that emerged was their sense of frustration in relation to their need for autonomy. Teachers reported feelings of coercion, deprivation of free choice, exploitation, disparagement and belittlement, in addition to gender-based oppression. The second emerging theme was their sense of frustration in relation to their need for competence,which is caused by authority figures and veteran teachers. This frustration results from teachers experiencing negative feedback, discouraging messages,judgmental attitudes, strenuous relationships with students, and absence of help.The third theme reflects the teachers’ frustration in relation to their need for belongingness. New teachers reported experiencing a conflict between belonging to the school and belonging to their family, and they found themselves torn between different groups in the teachers’ room. This has led to negative emotions and decreased work motivation among the new teachers. The teachers also reported feeling diminished motivation and burnout, and they discussed how they transfer these negative attitudes to their pupils. These findings expose a need for substantial changes in the induction process for teachers in Bedouin schools.Yet, they also underscore the critical role of the intervention programs currently taking place in Bedouin schools and town incubators.מילות מפתח נוספות: תיאוריית ההכוונה העצמית
Original languageHebrew
Pages (from-to)81-116
Journalגאמעה - כתב עת לחינוך ומדעי חברה
Volume24
Issue number1
StatePublished - 2021

Cite this