קול, גלים ומערכות תקשורת: הישגים ומוטיבציה של תלמידים בלימוד נושא מדעי-טכנולוגי בגישת STEM

נאיף עוואד, משה ברק

Research output: Contribution to journalArticle

Abstract

מאמר זה מציג את הפיתוח, היישום וההערכה של תכנית לימודים בין-תחומית בנושא קול, גלים ותקשורת לתלמידי חטיבת ביניים. התוכנית מבוססת על העקרונות הבאים: למידה הקשרית, שילוב לימודי מדע-טכנולוגיה-הנדסה-ומתמטיקה (STEM), שימוש בתקשוב ללמידה ולמידה מבוססת פרויקט. במסגרת התכנית, התלמידים לומדים נושאים מדעיים טכנולוגיים כגון מהו גל-קול, עוצמה ותדר של גל, המרת קול לאות חשמלי, הגברה, דגימה, המרה אנלוגית-ספרתית והפיכת קול לקובץ מחשב. היקף הלימוד הוא כ-30 שעות (15 מפגשים של שעתיים). במהלך הקורס, המורה מציג בכתה הסברים קצרים בעזרת מצגות עשירות והתלמידים עורכים ניסויים ולומדים בעזרת סימולציות ממחושבות ותוכנות לעיבוד קול כגון Audacity. בסוף הקורס, התלמידים מגישים פרויקט גמר. המחקר נועד לבדוק את הישגי התלמידים ואת המוטיבציה שלהם ללמוד מדע וטכנולוגיה. המשתתפים היו 40 תלמידי כיתה ז' (גיל 13) מ-4 חטיבות ביניים. איסוף הנתונים כלל מבחני הישגים, שאלוני עמדות, ראיונות עם מורים ותלמידים וניתוח הפרויקטים הסופיים של התלמידים. הממצאים הראו כי התלמידים הצליחו להתמודד עם לימוד הנושא והשיגו תוצאות טובות בבחינה המסכמת. התלמידים פיתחו פרויקטים בנושאים מתחום קול ותקשורת, כגון "האוזן האנושית", ו-"Bluetooth", והציגו את עבודותיהם ביום הורים שהתקיים בסוף שנת הלימודים. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Pages (from-to)15-24
Number of pages10
Journalמור-טק
Volume11
StatePublished - 2016

Cite this