Abstract
המאמר מציג את מבטה הביקורתי של המשוררת והסופרת ברכה סרי (1940–2013) על מה שסתיו מבקשת לכנות "הסדר האינססטואלי", כלומר – הסדרתו הסמלית של גילוי העריות אל תוך מערכי הכוח המעצבים את היחסים שבין המינים. המאמר מתבסס על קריאה בסיפורה הידוע של סרי "קריעה" (1980), המציב, כך טוענת מחברת המאמר, את גילוי העריות כמטפורה וכמודל של יחסי המינים, מודל החוצה גבולות אתניים, מעמדיים, אידיאולוגיים, כלכליים וחברתיים. הסיפור מציג מקרוב את החוויה המזעזעת של נערה צעירה, ילדה למעשה, בליל כלולותיה. במצוות אביה היא נישאת לאלמן קשיש, בתמימות גמורה, ללא כל ידיעה או הכנה לקראת הצפוי לה מידו. ליל הכלולות מתואר מבעד לעיניה כסצנה של אונס אלים, שהוא הוא, למרבה האימה, טקס המעבר המציין את חניכתה של הילדה לנשיות בוגרת, כלומר לחיים של שעבוד מוחלט לספרה הביתית והמשפחתית. לכאורה אין מדובר בסיפור העוסק בגילוי עריות. ואולם, הקריאה של סתיו מבקשת להסיט את נקודת המבט שממנה נקרא הסיפור - נקודת מבט פמיניסטית ביקורתית על נוהגי שעבוד מסורתיים - ואף להרחיב אותה. לטענתה, באמצעות הכתיבה על נוהגי הנישואים המסורתיים והמקובלים בקהילתה, והזרתם החריפה דרך תודעת הנערה, סרי חושפת את החפיפה המבנית שבין הסדר הפטריארכלי לסדר האינססטואלי, ולמעשה קורעת את המסווה מעל לקשר זה. קריאת הסיפור דרך הפרספקטיבה של גילוי העריות מעמיקה ומרחיבה את ההיבט הביקורתי הגלום בו, ומראה שהביקורת נוגעת לא רק ביחס אל נשים בחברה מסורתית. סרי לא רק משמיעה בסיפורה קול מזרחי מחאתי ואנטי-גזעני במרכזו של הפמיניזם הליברלי, אלא מגיעה אל לב לבם של יחסי המגדר, חושפת את המבנה האינססטואלי שביסודם, ומתנגדת גם למבני היסוד של קנון הספרות העברי ושל הפרויקט הציוני. (מתוך המאמר)
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 59-80 |
Number of pages | 22 |
Journal | תיאוריה וביקורת |
Volume | 48 |
State | Published - 2017 |
Keywords
- Israeli literature
- 1900-1999
- Serri, Bracha (1940-2013)
- 'Ḳri‘ah'
- short story
- power relations
- marriage
- incest