Abstract
בחירת בית הספר על ידי ההורים הינה אחת הסוגיות המרכזיות העומדות בראש סדר היום הציבורי במדינות רבות בעולם , ( Stoddard & Corcoran , 2007 ) כמו גם בישראל ( הורוביץ , ; 1994 היימן , שביט ושפירא , ; 1995 ועדת ענבר , ; 1994 חושן , ; 2004 עירם , ; 1994 שפירא , גולדרינג , היימן ושביט , . ( 1991 ירושלים היא עיר ייחודית במבנה הטופוגרפי , הגיאוגרפי והחברתי שלה . ייחודיות זו מהווה אתגר מרתק לתכנון החינוך , הבא לידי ביטוי בכל הקשור לארגונה של מערכת החינוך , וזאת בעיקר בתקופה של לחץ למימוש מדיניות הדוגלת בבחירת הורים . מטרתו העיקרית של פרק זה היא לבחון ולנתח את תהליך התפתחותה של מדיניות זו , את השלכותיה ואת ביטוייה הייחודיים בירושלים . נבקש להציג ביתר הרחבה את "מקרה ירושלים , " תוך שימת דגש בזווית המקומית בסוגיה של בחירת הורים , ובפרט ביישומה בעיר . עם זאת , אנו סבורים כי לתוכנית הבחירה בירושלים יש לא רק משמעות מקומית , אלא ניתן ללמוד ממנה ולהסיק מסקנות שיסייעו בהבנה ובהתוויית המדיניות גם ברשויות מקומיות אחרות בישראל . שילוב נושא הבחירה כמרכיב אחד במכלול של שינויים , או כשלד מרכזי של רפורמה חינוכית , מוביל לדיון בשאלות יסוד , כגון : מה הקשר בין בית הספר לחברה ובין הפרט לכלל ? בידי מי הסמכות לחייב תלמידים ללמוד בבתי ספר מסוימים ( ועדת לביא , ?( 2003 מה תפקידה של המדינה בנושא החינוך ? האם החינוך הוא בבחינת שירות שהמדינה מעניקה לאזרחיה , ועל כן היא מחויבת לענות על צורכיהם ולהיענות לתלונותיהם , או שמא הוא מכשיר שבאמצעותו המדינה מעצבת את החברה העתידית כרצונה ( גל , ?( 1995
Original language | Hebrew |
---|---|
Title of host publication | הפרטה ומסחור בחינוך הציבורי בישראל |
Editors | אורית איכילוב |
Place of Publication | תל אביב |
Publisher | הוצאת רמות |
Pages | 111-144 |
Number of pages | 34 |
ISBN (Print) | 9789652744548 |
State | Published - 2010 |