תכלית החינוך ומרכיביו: בעקבות ה'שלישי' מאת שלמה בק [מאמר תגובה]

אריק שגב, רוני אבירם

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

מחברי המאמר מסכימים עם הצורך לחנך לקראת ה'שלישי'. הם מבקשים לבחון שתי שאלות רחבות העולות במאמרו של בק: הראשונה היא שאלת תכליתו של המעשה החינוכי, והשנייה היא שאלת הנגזרות המעשיות של השאלה הראשונה. לטענתם, מסורת הבילדונג (Bildung) מעמידה במרכזה את הפרקטיקה של החיפוש, של התבוננות ושל העיון 'בשלישי', דהיינו, התבוננות במציאות שמעבר לשימושים הרגילים שלנו בשפה ומחוצה להם, התבוננות העולה כל אימת שאדם או קבוצה עוצרים לרגע מהשימוש הרגיל שלהם בשפה, מהתפיסות המובנות מאליהן, לכאורה, ומעלים שאלות ביחס לאותם שימושים רגילים. לפי מסורת הבילדונג, הצורך במימוש עצמי מחייב אקספלורציה של התרבות, אך האקספלורציה של היחיד תורמת מצידה לתרבות בכלל.
Original languageHebrew
Journalמידע, ידע ודעת (קובץ בעריכת שלמה בק)
Volumeעמ' 341-353
StatePublished - 2016

Keywords

  • חינוך
  • פילוסופיה של החינוך
  • פילוסופיה מודרנית
  • מערכת החינוך
  • שינוי חינוכי
  • Educational change
  • Education -- Israel -- Administration
  • Philosophy, Modern
  • Education -- Philosophy
  • Education

Cite this