TY - JOUR
T1 - תכנון עם שוליים אפורים: המקרה של כביש 31 והבדווים בצפון הנגב
AU - רודד, בתיה
AU - בן-ישראל, ארנון
AU - מאיר, אבינועם
N1 - כביש 31 הוא כביש רוחב המתחיל במחלף לקיה וחולף דרך לקיה, חורה, כסייפה וערד, ומסתיים בצומת זוהר סמוך לים המלח. אורכו כ-61 קילומטר. הוא משמש כציר רוחב עיקרי המחבר את כביש 90 לכביש 6 לכיוון מרכז הארץ ולכביש 60 לכיוון באר שבע.
PY - 2016
Y1 - 2016
N2 - בעשור האחרון מתפתחת בתחומי-דעת רבים ספרות עשירה בנושא המרחב האפור, הלא-פורמאלי. ברצוננו לדון במאמר זה בישות מרחבית בתוך המרחב האפור, הדרכים, נושא שחמק עד כה מהדיון. נתמקד בכביש בינעירוני מרכזי בנגב, כביש 31, אותו חקרנו בקטע שבין צומת שוקת לערד מההיבטים של מרחב חברתי-תרבותי. תושביו היהודיים מתגוררים בקצותיו של קטע זה, במיתר ובערד, לאורכו שוכנים כמה עשרות יישובים בדווים שהמדינה אינה מכירה ברובם, ובהם מתגוררים רבבות תושבים. זהו מרחב המהווה אמנם חלק מהמרחב המטרופוליני של באר-שבע אך שונה להגדרת 'מרחב אפור'. במאמר נעלה שתי טענות עיקריות: ראשית, מדיניות מרחבית המפלה ודוחקת קבוצת מיעוט ילידית, עלולה לייצר אילוץ ממסדי להקמת מנגנון תכנוני אפור 'מלמעלה'
AB - בעשור האחרון מתפתחת בתחומי-דעת רבים ספרות עשירה בנושא המרחב האפור, הלא-פורמאלי. ברצוננו לדון במאמר זה בישות מרחבית בתוך המרחב האפור, הדרכים, נושא שחמק עד כה מהדיון. נתמקד בכביש בינעירוני מרכזי בנגב, כביש 31, אותו חקרנו בקטע שבין צומת שוקת לערד מההיבטים של מרחב חברתי-תרבותי. תושביו היהודיים מתגוררים בקצותיו של קטע זה, במיתר ובערד, לאורכו שוכנים כמה עשרות יישובים בדווים שהמדינה אינה מכירה ברובם, ובהם מתגוררים רבבות תושבים. זהו מרחב המהווה אמנם חלק מהמרחב המטרופוליני של באר-שבע אך שונה להגדרת 'מרחב אפור'. במאמר נעלה שתי טענות עיקריות: ראשית, מדיניות מרחבית המפלה ודוחקת קבוצת מיעוט ילידית, עלולה לייצר אילוץ ממסדי להקמת מנגנון תכנוני אפור 'מלמעלה'
KW - צדק חלוקתי
KW - התבדלות חברתית
KW - בדואים בישראל -- נגב
KW - תכנון אזורי
KW - כבישים ודרכים
KW - Roads
KW - Regional planning
KW - Bedouins -- Israel -- Negev
KW - Social isolation
KW - Distributive justice
UR - https://merhav.nli.org.il/primo-explore/search?vid=ULI&lang=iw_IL&query=lsr10,contains,001086135
M3 - מאמר
SN - 1565-527X
VL - 13
SP - 10
EP - 24
JO - תכנון
JF - תכנון
IS - 2
ER -