תפיסת התפקיד של גננות המובילות קהילה למידה מקצועית (PLC): הקונפליקט בתפקידן כמובילות הקהילה המקצועית

מירב חיאק, אורית אבידב-אונגר, סיון כהן

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

מטרת המחקר לחשוף את הגורמים בקבלת התפקיד של גננות המובילות קהילת למידה מקצועית (PLC )במסגרת מודל "אשכולות גנים במרחבים גאוגרפיים"וכן את ההיבטים בתפיסת תפקידן. המחקר בוצע בגישה האיכותנית וכלל 30 גננות אשר מילאו תפקיד כגננת מובילה של קהילת למידה מקצועית במשך שנה–שנתיים, בנוסף לתפקידן המסורתי כגננות. במחקר נעשה שימוש בשני כלי מחקר: ריאיון עומק מובנה למחצה וריאיון בקבוצת מיקוד. בניתוח הממצאים מופו גורמים פנימיים וחיצונים בקבלת התפקיד. הגורמים הפנימיים שתוארו על־ידי הגננות הם: רצון בשינוי והתחדשות בתפקידן המסורתי כגננות; רצון להוביל ולהכשיר גננות חדשות; רצון בהתפתחות מקצועית משמעותית; רצון בשיתוף ובתמיכה ותחושת שליחות ואמונה במודל החדש. הגורמים החיצוניים שתוארו על־ידי הגננות הם: קבלת התפקיד בשל רצון בקידום מקצועי; קבלת התפקיד מתוך הכרח וקבלת התפקיד מתוך רצון לגמול שכר. בנוסף, מופו בקרב הגננות המובילות, היבטים מנהיגותיים ופדגוגיים בתפקידן כמובילות קהילת למידה מקצועית. ממצאי המחקר עולה כי הגננות המובילות קהילת למידה מקצועית חוות קונפליקט בתפקידן זה הן נדרשות לנווט בתבונה ורגישות בין מנהיגותן בקהילת הלמידה המקצועית וביסוס האמון בקהילה לבין דרישות התפקיד והפיקוח. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Pages (from-to)91-113
Number of pages23
Journalעיונים במינהל ובארגון החינוך
Volume38
StatePublished - 2024

Cite this