TY - JOUR
T1 - תפיסת רופאים לגבי מעלותיו של 'הרופא הטוב'
AU - דופלט-רחמים, קרן
AU - אורקין, יעקב
AU - בכנר, יעקב
AU - יהב, זהבה
AU - דוידוביץ, נדב
PY - 2016
Y1 - 2016
N2 - העיסוק במקצוע הרפואה דורש כישורים מגוונים, חלקם טכניים וחלקם קשורים למיומנויות בין-אישיות. נשאלת השאלה: מהן לדעת הרופאים התכונות הנדרשות מ'רופא טוב'? מאמר זה בא לבחון כיצד תופסים רופאים את התכונות החשובות ביותר אצל רופאים, ואיזו תכונה, לדעתם, יכולה להפוך 'רופא' ל'רופא טוב'. לשם כך בוצע מחקר חתך באמצעות סקר טלפוני בקרב מדגם של 1,000 רופאים מומחים בוגרי בתי ספר לרפואה בישראל. ממצאי המחקר הראו כי חמש התכונות שצוינו כחשובות ביותר הן: אנושיות, אמפתיה, ידע ומקצועיות, אמינות ויושר, ואכפתיות ומסירות. בהמשך נתבקשו הרופאים לציין תכונה חשובה נוספת. מבין התכונות הנוספות נמצאו חמש העיקריות: ידע ומקצועיות, אמפתיה, אנושיות, אמינות ויושר ואכפתיות ומסירות. בחלוקת התכונות באופן דיכוטומי לתכונות הומניות ומקצועיות-טכניות נמצא, כי בתשובה לשאלה הראשונה ציינו %62 מהרופאים תכונות הומניות ו-%38 מיומנויות מקצועיות-טכניות. בשאלה השנייה עלתה תמונה הפוכה: %61 מהרופאים ציינו מיומנות מקצועית-טכנית ו-%39 ציינו תכונה הומנית. אשר לתכונה שתהפוך 'רופא' ל'רופא טוב' נמצא כי %59 ציינו תכונה הומנית ו-%41 ציינו מיומנות מקצועית-טכנית. כלומר: רופאים מייחסים חשיבות רבה לתכונות הומניות בהגדירם 'רופא טוב'. המינון המתאים בין פיתוח היכולות המקצועיות-טכניות בד בבד עם היכולות האנושיות הוא אחד האתגרים החשובים של החינוך הרפואי במאה ה-21. (מתוך המאמר)
AB - העיסוק במקצוע הרפואה דורש כישורים מגוונים, חלקם טכניים וחלקם קשורים למיומנויות בין-אישיות. נשאלת השאלה: מהן לדעת הרופאים התכונות הנדרשות מ'רופא טוב'? מאמר זה בא לבחון כיצד תופסים רופאים את התכונות החשובות ביותר אצל רופאים, ואיזו תכונה, לדעתם, יכולה להפוך 'רופא' ל'רופא טוב'. לשם כך בוצע מחקר חתך באמצעות סקר טלפוני בקרב מדגם של 1,000 רופאים מומחים בוגרי בתי ספר לרפואה בישראל. ממצאי המחקר הראו כי חמש התכונות שצוינו כחשובות ביותר הן: אנושיות, אמפתיה, ידע ומקצועיות, אמינות ויושר, ואכפתיות ומסירות. בהמשך נתבקשו הרופאים לציין תכונה חשובה נוספת. מבין התכונות הנוספות נמצאו חמש העיקריות: ידע ומקצועיות, אמפתיה, אנושיות, אמינות ויושר ואכפתיות ומסירות. בחלוקת התכונות באופן דיכוטומי לתכונות הומניות ומקצועיות-טכניות נמצא, כי בתשובה לשאלה הראשונה ציינו %62 מהרופאים תכונות הומניות ו-%38 מיומנויות מקצועיות-טכניות. בשאלה השנייה עלתה תמונה הפוכה: %61 מהרופאים ציינו מיומנות מקצועית-טכנית ו-%39 ציינו תכונה הומנית. אשר לתכונה שתהפוך 'רופא' ל'רופא טוב' נמצא כי %59 ציינו תכונה הומנית ו-%41 ציינו מיומנות מקצועית-טכנית. כלומר: רופאים מייחסים חשיבות רבה לתכונות הומניות בהגדירם 'רופא טוב'. המינון המתאים בין פיתוח היכולות המקצועיות-טכניות בד בבד עם היכולות האנושיות הוא אחד האתגרים החשובים של החינוך הרפואי במאה ה-21. (מתוך המאמר)
UR - https://merhav.nli.org.il/primo-explore/search?vid=ULI&lang=iw_IL&query=lsr10,contains,000829714
M3 - ???researchoutput.researchoutputtypes.contributiontojournal.article???
VL - ל"ו
SP - 463
EP - 476
JO - חברה ורווחה
JF - חברה ורווחה
SN - 0334-4029
IS - 3-4
ER -