Abstract
תקציב מערכת החינוך, שהוא השני בגודלו אחרי תקציב הביטחון ומורכב בעיקר משכר המורים, קשור קשר הדוק לגודל הכיתה (המכתיב את מספר הכיתות ולפיכך את מספר המורים) ולמספר שעות הלימוד לכיתה. כל כיתה מתוקצבת באופן בסיסי ברמה שווה, בין 29 ל-32 שעות, עם תוספת של שעות עבור כל תלמיד החל מהתלמיד ה-20. מרבית המחקרים מראים שככל שהכיתה גדולה יותר כך ההישגים נמוכים יותר, בעיקר בקרב תלמידים צעירים ותלמידים מרקע חברתי-כלכלי חלש – כלומר מבחינה פדגוגית ישנה הצדקה להקטנת מספר התלמידים בכיתה. עם זאת, מהלך כזה כרוך בעלות לא מבוטלת של תוספת חדרי לימוד ומורים. חוקרי מרכז טאוב מצביעים על אפשרות שבה עלות זו תקוזז כולה או בחלקה על ידי הקטנת מספר שעות הלימוד התקניות לכיתה. כך, צמצום מספר שעות הלימוד יכול לאזן את העלות התקציבית של הקטנת הכיתות, ומצד שני, הקטנת הכיתות יכולה לאזן את ה"מחיר" של צמצום מספר שעות הלימוד במונחים של הישגים לימודיים.
המחקר בדק את הקשר בין גודל הכיתה ומספר שעות הלימוד ובין ההישגים הלימודיים על מנת לבחון אם ניתן להקטין את מספר שעות הלימוד במקביל להקטנת הכיתות בלי צורך בתוספת תקציב ובלי לפגוע בהישגים הלימודיים של התלמידים. לשם כך הסתמכו החוקרים על תוצאות המבחנים הבין-לאומיים טימס (יסודי) ופיזה (על-יסודי) בשנים 1999–2019 ועל נתוני גודל הכיתה ומספר שעות הלימוד ב-31 המדינות שהשתתפו בהם.
המחקר בדק את הקשר בין גודל הכיתה ומספר שעות הלימוד ובין ההישגים הלימודיים על מנת לבחון אם ניתן להקטין את מספר שעות הלימוד במקביל להקטנת הכיתות בלי צורך בתוספת תקציב ובלי לפגוע בהישגים הלימודיים של התלמידים. לשם כך הסתמכו החוקרים על תוצאות המבחנים הבין-לאומיים טימס (יסודי) ופיזה (על-יסודי) בשנים 1999–2019 ועל נתוני גודל הכיתה ומספר שעות הלימוד ב-31 המדינות שהשתתפו בהם.
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 3-31 |
Number of pages | 29 |
Journal | דוח מצב המדינה |
State | Published - Aug 2023 |