על התעלות ושיח מאחה: אתגר ההיענות ל(אח שהפך ל)אחר

Translated title of the contribution: On Transcendence and Restorative Discourse: On the Challenge of Responding to (a Brother who has become) a Stranger

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterpeer-review

Abstract

בלב הפרק סיפור יוסף ואחיו. הפנייה לדמותו של יוסף יכולה להחיות באדם איכויות מיטיבות שקיימות אך רדומות בו. בעקבות הדוגמא של יוסף , אני מציע לאמץ תפישת מחילה שמרכיביה הם הכרה בפגיעה, חרטה ותיקון ואשר מחקר מראה כי היא מאפיינים מי שהתגברו על פגיעות ילדות קשות ופיתחו חוסן. ההתעלות על הדחף לנקמה אינה כרוכה בהכרח במחילה ובהושטת הלחי השנייה לפוגע. בהשראת תובנות אלה, נפגע המשתתף בשיח מאחה עשוי להיות מוגן מפני פגיעה מיותרת מדי מי שכבר פגע בו ולהתעלות ממקום פנימי הפתח חוסן. ניכור רגשי- העלול לצמוח מאבהות שאינה מכילה וגבריות זועמת המסתירה עלבון ופגיעה- יכול להסביר אלימות בני נוער וצעירים, שמדגימים אחי יוסף. התעלות מציעה סובלימציה לאלימות ולאלימות שכנגד . היא עשויה להציע סיפוק חלופי לנפגע, שונה מזה שמציעה מערכת המשפט המערבית, ולהוות תיקון לניכור רגשי שכזה. ההנחה שאדם מבקש תמיד או מועד למקסם את תועלתו האישית עומדת ביסוד פרקטיקה מקצועית רווחת של אנשי מקצועות מסייעים ומשפטנים. היא מסבירה ספקנות בסיסית כלפי תפישת הצדק המאחה. הנחה זו, שאינה מבוססת עובדתית, שואבת תימוכין מהשיח הפסיכולוגי השליט. דמויות שפעלו במאה העשרים כמהטמה גנדי , מרטין לותר קינג והרבי מלובביץ' קוראות תגר על הנחה זו בפועלן ובהגותן. הן מציעות חלופה לפסיכולוגיה אגוצנטרית של נקמה. הארכיטיפ של יוסף מסביר את הנעתן. כשאנו דוחים את הנחת ההנעה התועלתנית , אנחנו מבינים כי אכזבת הנפגע מהפוגע אינה חייבת להיות סוף פסוק. יוסף ובעקבותיו דמויות מופת לאורך כל הדורות משמשים השראה לתהליך שינוי שבו אדם- דרך התעלותו- מחולל שינוי גם באחר. מודל הגבריות החומלת והמתעלה של יוסף מהווה חלופה למודל הגבריות המצ'ואיסטי השליט בתרבות המערבית. המודל השליט מתרגם למערכת משפט יריבותית ונצחנית. ריפוי הנכות הרגשית תלוית התרבות של גברים ונשים כאחד – המנתקת אותם מהחמלה 'הנשית' כביכול והבזויה – עשוי לתרום לפתיחות לתפישת הצדק המאחה. העצמת ביטוייה של תפישת הצדק המאחה עשויה לתרום לריפוי הנכות הרגשית הזו. זהו מעגל קסמים דו כיווני. הפרק מזמין אנשי שדה ומחקר להתגבר על התניה תרבותית המובילה אותם להיזהר מדיבור וכתיבה על התעלות. התגברותם עשויה לתרום למתן מענה לצורך במשמעות. צורך אנושי זה עשוי לקבל מענה באמצעות שיח מאחה העשוי לפנות לאדם במלוא גדלותו האנושית
Translated title of the contributionOn Transcendence and Restorative Discourse: On the Challenge of Responding to (a Brother who has become) a Stranger
Original languageHebrew
Title of host publicationמפגיעה לאיחוי: צדק מאחה ושיח מאחה בישראל
Editorsאורי ינאי, טלי גל
Place of Publicationירושלים
Publisherהוצאת מאגנס - האוניברסיטה העברית
Pages201-232
Number of pages32
ISBN (Print)9789654939287
StatePublished - 2016

Cite this