הקשר בין מאפייני הפרט, המשפחה והקהילה לבין קורבנוּת לבריונות בהסעות בתי ספר בראייה אקולוגית

Translated title of the contribution: The relationship between the characteristics of the individual, family and community and bullying victimization on the school bus in ecological perspective

אריאל כדורי, ארנה בראון-לוינסון

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

מחקר זה מתבסס על הגישה האקולוגית, המהווה מסגרת התייחסות תאורטית להתמודדות מיטבית עם אלימות בהסעות בתי ספר. מטרת המחקר הייתה לבחון את האופן שבו הפרט תופס את משאבי ההתמודדות בהקשרים השונים: ברמת הפרט - תחושת קוהרנטיות אישית, ברמת משפחה - תמיכה באוטונומיה מצד ההורים וברמת הקהילה - תחושת קוהרנטיות קהילתית ואקלים הסעה, וכיצד תפיסה זו תורמת להפחתת הקורבנוּת לאלימות בהסעות בתי ספר. הנתונים נאספו מ- 1,737 תלמידים מכיתות ז-ט, מתוכם 52.6% בנים. המשתתפים מילאו שאלונים לדיווח עצמי, שכללו שאלון דמוגרפי ושאלונים בנושאים הבאים: קורבנוּת בהסעות בית הספר, תחושת קוהרנטיות אישית, תמיכה הורית באוטונומיית הילד, תחושת קוהרנטיות קהילתית ואקלים הסעה. בקרב כלל הנחקרים, בנים ובנות, נמצא מתאם שלילי בין משאבי ההתמודדות לדיווחם על קורבנוּת לאלימות בהסעות בית הספר. משאבי התמודדות המשתייכים להקשרים החיצוניים למעגל הפרט (תמיכת האם באוטונומיה, תחושת קוהרנטיות קהילתית ואקלים הסעה), אותם משאבים שדווחו במידה רבה יותר בקרב הבנות, נמצאו קשורים בקשר שלילי חזק יותר לקורבנוּת לאלימות בקרב הבנים. מחקר זה, עשוי לסייע למשרד החינוך ולמועצות האזוריות, האמונות על מערך ההסעות, בגיבוש תוכנית התמודדות המכילה לא רק את הפרט, אלא גם את המעגלים המקיפים אותו. (מתוך המאמר)
Translated title of the contributionThe relationship between the characteristics of the individual, family and community and bullying victimization on the school bus in ecological perspective
Original languageHebrew
Pages (from-to)125-146
Number of pages22
Journalמפגש לעבודה חינוכית-סוציאלית
Volumeכ"ז, 49/50
Issue number49/50
StatePublished - 2019

Keywords

  • הסעת תלמידים למוסדות חינוך
  • גישה אקולוגית-חנוכית
  • תוקפנות אצל ילדים ונוער
  • אלימות בבית הספר
  • קוהרנטיות (פסיכולוגיה)
  • קורבנות (פשע, אלימות וכד')
  • התמודדות (פסיכולוגיה)
  • הורים וילדיהם
  • קהילה
  • אקלים בית הספר
  • אוטונומיה (פסיכולוגיה)
  • מגדר
  • Sex
  • Autonomy (Psychology)
  • School environment
  • Communities
  • Parent and child
  • Adjustment (Psychology)
  • Victims of crimes
  • Sense of coherence
  • School violence
  • Aggressiveness in adolescence
  • Aggressiveness in children

Fingerprint

Dive into the research topics of 'The relationship between the characteristics of the individual, family and community and bullying victimization on the school bus in ecological perspective'. Together they form a unique fingerprint.

Cite this